TY - JOUR T1 - Attitude of first-year students of physiotherapy towards their field of study and future career in Babol University of Medical Sciences TT - بررسی نگرش دانشجویان سال اول رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 6 IS - 1 UR - http://mededj.ir/article-1-246-fa.html Y1 - 2018 SP - 28 EP - 34 KW - Attitude KW - Future Education and Career KW - Physiotherapy students KW - Babol University of Medical Sciences N2 - سابقه و هدف: نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی و آینده شغلی باید همواره مورد توجه مسئولان سیستم آموزشی و رفاهی حوزه سلامت هر کشور باشد. نگرش مثبت می تواند سبب رضایت هر چه بیشتر دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و در نتیجه پرورش یک نیروی کارآمدتر و علاقمند شود. ایـن مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان سال اول فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود طراحی و انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع مطالعات کاربردی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی در سه سال پیاپی انجام شد. حجم مورد مطالعه 61 نفر از دانشجویان سال اول فیزیوتراپی بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و 25 سوال پنج گزینه ای بود. داده ها با آزمون های توصیفی و تی-تست و پیرسون با نرم افزار SPSS V-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره نگرش دانشجویان 06/9±62/77 بدست آمد که بیانگر نگرش مثبت دانشجویان به رشته و آینده شغلی می باشد. همچنین نمره علاقمندی فردی (خودپنداره) نسبت به رشته هم 47/1±76/7 بدست آمد که بیانگر علاقمندی نسبتاً خوب دانشجویان می باشد. همبستگی معنی داری نیز بین این دو وجود داشت. نتیجه گیری: نگرش دانشجویان فیزیوتراپی نسبت به رشته و آینده شغلی نسبتاً مثبت می باشد. با توجه به عملکرد فعال نیروهای انسانی این رشته در نظام سلامت، باید برنامه ریزی دقیق برای ارتقای بالینی-حرفه ای و افزایش فرصتهای شغلی در جهت تقویت نگرش قدم برداشت. M3 ER -