TY - JOUR JF - babol-mej JO - mededj VL - 6 IS - 1 PY - 2018 Y1 - 2018/3/01 TI - The Views of Environmental Health Engineering Graduates Working in Mazandaran Province, on Compliance of Curriculum Content with Occupational Requirements TT - بررسی دیدگاه دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط درمورد میزان انطباق سرفصل های دوره های آموزشی با نیازهای شغلی آنان دراستان مازندران N2 - سابقه و هدف: با توجه به گستردگی نقش ها و فعالیتهای کارشناسان بهداشت محیط و به دنبال نیازهای آموزشی گسترده کارشناسان برای انجام مسئولیت های مرتبط با این پست سازمانی باید محتوای مطالب آموزشی متناسب با این نقش ها و فعالیتهای حرفه ای طراحی شود. بنابراین هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانش آموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط درمورد میزان انطباق سرفصل های دوره با نیازهای شغلی آنان در استان مازندران می باشد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی، سال 1395 در مراکز بهداشتی درمانی شهرستانهای استان مازندران انجام شد. تعداد 80 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای از بین کارمندان فارغ التحصیل رشته مهندسی بهداشت محیط، انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس بررسی همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و روایی آن با نظر متخصصان تایید گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: از بین دروس ارائه شده، درس بازرسی و کنترل مواد غذایی (3/56%) بیشترین کاربرد از نظر محتوا و حیطه مهارتهای عملی را دارد. درس موتور تلمبه 75% و بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب 75% کمترین کاربرد را به خود اختصاص داد. نتیجه گیری: برخی از سرفصل های دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط تطابق لازم با نیازهای شغلی دانش آموختگان را ندارند و ضرورت بازنگری در سرفصل های دوره های آموزشی این برنامه درسی به منظور دستیابی به اهداف آموزشی وجود دارد. SP - 7 EP - 13 AU - Babaie, Hatameh AU - Geraili, Zahra AU - Asgharzadeh, Fateme AU - Asgharnia, Hosseinali AD - Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Paramedical Sciences KW - Job needs KW - Environmental health KW - Educational outlines UR - http://mededj.ir/article-1-243-fa.html ER -