TY - JOUR T1 - The first step towards institutionalizing approach of responsive education:Survey the current status of training courses of environmental health from perspectives of students TT - گام نخستین در جهت نهادینه سازی رویکرد آموزشِ پاسخگو: بررسی وضعیت موجود کارآموزیهای بهداشت محیط از دیدگاه دانشجویان JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 5 IS - 1 UR - http://mededj.ir/article-1-209-fa.html Y1 - 2017 SP - 40 EP - 46 KW - Training courses KW - Environmental health KW - Students N2 - سابقه و هدف: دوره های کارآموزی فرصت مناسبی است تا دانشجویان با رشته ی تحصیلی، زمینه های شغلی خود در آینده و نیازهای جامعه بهتر آشنا شوند و با برنامه ها و تکنولوژی های روز در ارتباط با رشته خود همگام شوند. مطالعه حاضر با هدف شناخت وضعیت موجود کارآموزی در عرصه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار طراحی گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. این پژوهش بر روی دانشجویان دوره کارشناسی بهداشت محیط ترم 8 انجام شده است. روش نمونه گیری سرشماری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. روایی محتوا توسط متخصصان تایید شد و پایایی نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/74 گزارش شد. از روشهای آمار توصیفی و نرم افزار SPSS نسخه 16 برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است. یافته ها: در مجموع 48 دانشجو در پژوهش شرکت نمودند که 15 نفر مرد (31/25%) و 33 نفر زن (68/75%) بوده اند. دانشجویان نظر مثبتی نسبت به طراحی، سازماندهی، اجرا و ارزشیابی، آموزش های مقدماتی، برنامه های نظارتی و کنترلی و اقدامات اداری مورد نیاز فعالیت های کارآموزی نداشتند. در تمام آیتم ها میانگین پایین تر از حد متوسط جامعه (2/5) بود. به طور کلی بیش از 77/95 درصد دانشجویان نظر مساعدی نسبت به برنامه ها و فعالیت های کارآموزی نداشتند و تنها 21/21 درصد نظر مطلوبی داشتند. نتیجه گیری: نتایج نظرات دانشجویان نشان داد که در تمام آیتم ها میانگین نظرات دانشجویان پایین تر از حد استاندارد است. برگزاری آزمون نهایی پس از اتمام دوره کارآموزی، انجام عملی دروس و فعالیتهای کارآموزی توسط خود دانشجویان، توجه به مشکلات کارآموزی و برنامه ریزی صحیح و دقیق از راه هایی است که به بالارفتن کیفیت دوره های کارآموزی کمک زیادی خواهد نمود. M3 ER -