@ARTICLE{darvishpoor, author = {heshmati, Hashem and darvishpoor, Karim and }, title = {Ethical climate of operating rooms from viewpoint of operation room and anesthesiology students in Torbat Heydariyeh University of Medical Science }, volume = {3}, number = {2}, abstract ={خلاصه سابقه و هدف: جو حاکم بر محیط بالینی اتاق عمل از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی دانشجویان رشته اتاق عمل و هوشبری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه درسال 94 انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی است که در سال۱۳۹4 در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه انجام شده است. کلیه ی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری که در نیم سال دوم سال تحصیلی94-1393 مشغول به تحصیل بودند، وارد مطالعه شدند(105نفر). برای جمع آوری داده ها علاوه بر فرم مشخصات دموگرافیک از پرسشنامه ی جو اخلاقی بیمارستانی Olsonاستفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد)، تعقیبی توکی و آنالیزواریانس با اسنفاده از نرم افزار SPSS20 صورت گرفته است. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 21.66±1.44 بود. حیطه های جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری، نمره های میانگین زیر را کسب کردند: همکاران (5/2±707/3)، پزشکان(4/3±57/3)، مدیران(7/3±706/3)، بیماران(3±37/3) و بیمارستان(04/4±34/3). بین ترم تحصیلی با جواخلاقی ارتباط معنی داری (01/0=p) مشاهده شد. بین رشته تحصیلی و جو اخلاقی ارتباط آماری معنی داری مشاهد نشد(278/0=p). نتیجه گیری: جو اخلاقی اتاق عمل از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری مثبت گزارش شد. از بین حیطه های جواخلاقی، حیطه ی همکاران، پزشکان، مدیران در سطح مطلوب و حیطه های بیماران و بیمارستان در سطح نامطلوب گزارش شد. لذا ارتقاء جو اخلاقی با تأکید بر فاکتورهای مذکور توصیه می شود. }, URL = {http://mededj.ir/article-1-138-fa.html}, eprint = {http://mededj.ir/article-1-138-fa.pdf}, journal = {Medical Education}, doi = {}, year = {2015} }