TY - JOUR JF - babol-mej JO - mededj VL - 3 IS - 1 PY - 2015 Y1 - 2015/2/01 TI - Effective Factors on Successful Comprehensive Exam in Midwifery Students TT - بررسی عوامل موثر بر موفقیت در امتحان جامع دانشجویان مامایی N2 - سابقه و هدف: امتحان جامع مهمترین آزمون دانشجویان مامایی است که می تواند توانایی های حرفه ای آنان را ارزیابی نماید. لذا این مطالعه به منظور تعیین عوامل تاثیر گذار بر نتیجه امتحان جامع در این گروه از دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 69 دانشجوی کارشناسی مامایی شرکت کننده در 3 دوره اخیر امتحان جامع انجام شد. دانشجویان بر اساس میانگین نمره امتحان جامع به دو گروه موفق و ناموفق تقسیم شدند. نتیجه امتحان جامع در قالب 3 عامل روانشناختی، دموگرافیک و سابقه تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخت و نیز از طریق تکمیل پرسشنامه اضطراب TAI جمع آوری گردید. یافته ها: میانگین نمره امتحان جامع در دانشجویان مامایی 1/8±13/9 بود بر این اساس 62/3 (43) نفر در این آزمون موفق گردیدند. بین دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی داری وجود نداشت. اما میانگین معدل پائین دوره تحصیلی و نمره اضطراب با موفقیت در امتحان جامع ارتباط معنی داری را نشان دادند (P P )        (R= 0/516). نتیجه گیری: بر اساس این مطالعه، سابقه تحصیلی و عوامل روانشناختی بیشترین تاثیر را بر نتیجه امتحان جامع داشند. لذا بهتر است برنامه ریزی آینده در جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان و نیز استفاده از مشاوره روانی برای کاهش اضطراب آنها بخصوص در زمان امتحان گردد. SP - 52 EP - 58 AU - Faramarzi, Mahboubeh AU - Bakhtiari, Afsaneh AU - Pasha, Hajar AU - Agajani Delavar, Moulood AU - Salmalian, Hajar AU - Nasiri Amiri, Fatemeh AU - Nikpour, Maryam AU - Mohsenzadeh ladari, Farideh AD - Department of Midwifery, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran UR - http://mededj.ir/article-1-113-fa.html ER -