TY - JOUR T1 - Evaluation of Nursing Students, Critical Thinking Skills in Mazandaran University of Medical Sciences TT - ا رزیابی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 2 IS - 1 UR - http://mededj.ir/article-1-49-fa.html Y1 - 2014 SP - 29 EP - 34 KW - critical thinking skills KW - nursing students KW - education N2 - سابقه و هدف: مهارت تفکر انتقادی از اهداف مهم آموزش پرستاری بوده و ارتقائ آن از نتایج مورد انتظار تحصیلات دانشگاهی می باشد. نظر به اهمیت این امر در بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری، پژوهش حاضر باهدف ارزیابی مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری طراحی گردید. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی می باشد که نمونه های آن راکلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی آمل تشکیل داده اند. انتخاب نمونه ها به روش سر شماری از کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 92-91 بود ه است . ابزار مورد استفاده آزمون مهارت های تفکر انتقادی واتسون گلیزر فرم(الف) بوده است که حاوی 80 سوال در پنج بخش استنباط، تشخیص پیش فرض ها استنتاج ، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی دلایل می باشد . اطلاعات پس از جمع آوری توسط نرم افزار16 SPSS و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسن و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی دار کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمرات تفکر انتقادی کلیه دانشجویان در این تحقیق 5.60±44.38 بوده که درحد ضعیف بوده است . از حیطه های مورد بررسی ، بیشترین توانایی دانشجویان در حیطه ارزشیابی دلایل (2.46 ± 10.82 )و ضعیف ترین آن در حیطه استنباط (2.1 ±5.97)بوده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه مبین پایین بودن نمره تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری می باشد با توجه به اهمیت این مهارت در فعالیتهای پرستاری بر کاربرد استراتژی های آموزشی ویژه جهت ارتقاء آن تاکید می گردد. M3 ER -