TY - JOUR T1 - The causes of students' irregularities in class formation at the beginning of each semester in medical sciences universities TT - علل بی نظمی دانشجویان برای تشکیل کلاس در آغاز هر نیمسال تحصیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی JF - babol-mej JO - babol-mej VL - 8 IS - 1 UR - http://mededj.ir/article-1-316-fa.html Y1 - 2020 SP - 23 EP - 31 KW - Educational irregurality KW - Absenteeism KW - Students KW - Universities of Medical Sciences. N2 - سابقه و هدف: عدم برگزاری برخی از کلاس­های درسی در اولین هفته­های آغاز رسمی نیمسال تحصیلی از مشکلات نظام آموزشی دانشگاه­هاست. بنابراین پژوهش حاضر باهدف تعیین علل بی‌نظمی در برگزاری کلاس‌های آغاز هر نیمسال تحصیلی از منظر دانشجویان انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مقطعی در سه دانشگاه علوم­پزشکی بابل، علوم­پزشکی شهید بهشتی و علوم­پزشکی ایران، در میان دو گروه از دانشجویان شامل الف) آنانی که در اولین جلسه ترم تحصیلی حضورداشته‌اند و ب) کسانی که در اولین جلسه پرسش‌هایی پیرامون وضعیت آشنایی آنان با آیین‌نامه مربوط به غیبت، و دیدگاه دانشجویان درباره موضوع غیبت و عدم برگزاری نخستین جلسات درسی استفاده شد. یافته‌ها: پردازش نظرات دو گروه از دانشجویان حاضر و غایب در هفته اول آغاز ترم به ترتیب 218 و 130 نفر، بیانگر آن بود که اصلی‌ترین دلیل حضور دانشجویان در آغاز ترم، اهمیت دروس تخصصی (0/94 ± 4/16) و در درجه بعد تأکید استادان به حضور در جلسات کلاس(0/96± 4/13) بود. همچنین مهم‌ترین عوامل غیبت دانشجویان، تجربه آن‌ها در عدم برگزاری کلاس هفته­ی اول در ترم‌های گذشته (95/0 ± 51/3) و عدم توجه دانشجویان برای حضور به موقع در اولین جلسه ترم بود (1/1 ± 3/22). آزمون آماری تی نشان داد بین سن دانشجویان با حضور به‌موقع در آغاز ترم تحصیلی ارتباط معنی‌دار مستقیم وجود داشت (0/035= p). نتیجه گیری: حضور یا عدم حضور دانشجویان در کلاس درس آغاز ترم، تحت تأثیر عوامل مختلف و اقدامات انجام شده از سوی افراد اثرگذار مانند مسئولان آموزشی و اعضاء هیات علمی می‌باشد. M3 ER -