[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 54-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت شغلی، آموزشی و پژوهشی دانش آموختگان رشته پرستاری در دانشکده پرستاری فاطمه الزهرا (س) رامسر
محبوبه نصیری* ، فاطمه شیرین کام ، بهناز رحیمیان ، کلثوم حلاجیان ، مهری جهانشاهی ، محدثه میراحمدی
گروه پرستاری دانشکده پرستاری مامایی فاطمه زهرا (س) رامسر، دانشگاه علوم پزشکی بابل، رامسر، ایران
چکیده:   (7382 مشاهده)
سابقه و هدف: ارتقاء سطح سلامت و مراقبت های درمانی یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است. آگاهی از وضعیت شغلی و پژوهشی دانش آموختگان گامی در این جهت می باشد. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت شغلی و آموزشی – پژوهشی دانش آموختگان رشته پرستاری دانشکده پرستاری فاطمه الزهرا (س) رامسر بوده است. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی و گذشته نگر بر روی دانش آموختگان سال های 1372-1388 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مشتمل بر مشخصات فردی، شغلی، آموزشی و پژوهشی بود، که داده ها از طریق پست، تماس تلفنی، حضوری و آدرس اینترنتی جمع آوری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: از مجموع 633 دانش آموخته، پژوهش بر روی 564 نفر، در 19 دوره روزانه و 8 دوره شبانه انجام شد. نمونه ها همگی مؤنث و در محدوده سنی 25-58 سال بودند. میانگین و انحراف معیار سابقه کار و فاصله بین پایان طرح و استخدامی و یا قرارداد معین به ترتیب 7/24±7/48 و 2/56±3/1 سال بود 7/45% از دانش آموختگان ادامه تحصیل دادند. 2/84% با توجه به تمایل به کار در مراکز درمانی، بیکار بودند. 78/36% در مراکز درمانی کار می کردند و از این تعداد اکثریت در بخش دولتی بودند (86/39%). اکثریت داده ها وضعیت تحصیل در دانشکده را در حد خوب گزارش کردند و فعالیت های پژوهشی آنان اندک بود. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که رشته پرستاری نسبت به مشاغل دیگر راحت تر جذب بازار کار می شوند اما با توجه به نیاز جامعه، در صد قابل توجهی از آنان مشاغل دیگر را انتخاب می کنند، پیشنهاد می گردد انتخاب نهائی رشته پرستاری با مصاحبه و با در نظر گرفتن علاقه به رشته باشد و مشکلات موجود پرستاران نیز مرتفع گردد.
واژه‌های کلیدی: دانش آموختگان پرستاری، اشتغال، فعالیت های آموزشی، پژوهشی
متن کامل [PDF 239 kb]   (2213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/21 | پذیرش: 1393/5/22 | انتشار: 1393/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri M, Shirinkam F, Rahimiyan B, Halajyan K, Jahanshahi M, MirAhmadi M. Employment, Educational and Research Status of Nursing Graduates of Ramsar Fatemeh Zahra Faculty of Nursing . mededj 2014; 2 (2) :49-54
URL: http://mededj.ir/article-1-78-fa.html

نصیری محبوبه، شیرین کام فاطمه، رحیمیان بهناز، حلاجیان کلثوم، جهانشاهی مهری، میراحمدی محدثه. بررسی وضعیت شغلی، آموزشی و پژوهشی دانش آموختگان رشته پرستاری در دانشکده پرستاری فاطمه الزهرا (س) رامسر . مجله آموزش پزشکی. 1393; 2 (2) :49-54

URL: http://mededj.ir/article-1-78-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)