:: جلد 12 - ::
جلد 12 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برنامه های مجازی آماده‌سازی جهت توانمندسازی دانشجویان در آزمون های جامع بر اساس مدل کریک پاتریک
سمانه جعفری ، مریم قائمی امیری* ، هانیه یاورپور ، محمدمهدی محمودجانلو ، زینب پورعلیجان امیری
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (245 مشاهده)
سابقه و هدف:  امتحان جامع علوم پایه هر سال در پایان مقطع علوم پایه به عنوان مجوز ورود به مقطع بعد برگزار می شود و نتایج هر درس نماینگر کیفیت آموزش در آن گروه آموزشی است. با توجه به گسترش استفاده از برنامه های مجازی آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی بابل هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برنامه‌های مجازی آماده سازی دانشجویان رشته ی پزشکی جهت توانمندسازی در آزمون های جامع بر اساس مدل ارزیابی کریک پاتریک می‍باشد.
مواد و روش­ها:  این پژوهش توصیفی تحلیلی بصورت مقطعی بوده و بر روی 317 دانشجوی رشته ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1399-1400 اجرا شد. دانشجویان به پرسشنامه ای محقق ساخته درباره کیفیت برنامه های مجازی آماده‌سازی پاسخ دادند. پایایی و روایی پرسش نامه مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت داده های بدست آمده از پرسشنامه وارد نرم افزار SPSS V.20 شد و پس از تجزیه و تحلیل نقش برنامه ها در موفقیت دانشجویان بررسی شد.
یافته‌ها:  روایی و پایایی پرسشنامه با ارزیابی شاخص هایCVR  و  CVIتایید گردید. به طور کل دانشجویان اثر بخشی برنامه های اماده سازی جهت ازمون های جامع را در حد زیاد و با 6/81% رضایتمندی اعلام کردند.
نتیجه‌گیری:  با توجه به اینکه میزان رضایتمندی از برنامه های مجازی آماده سازی دانشجویان رشته ی پزشکی جهت شرکت درآزمون جامع در حد بسیار بالایی بوده، بنابراین میتوان از این برنامه ها جهت ارتقای یادگیری دانشجویان دیگر دانشگاهها و همچنین با مشابه سازی جهت رشته های دیگر نیز استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: کریک پاتریک، آموزش مجازی، آزمون جامع، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 530 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - برگشت به فهرست نسخه ها