:: دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 90-85 برگشت به فهرست نسخه ها
شناخت روش پژوهشی آمیخته با کاربرد در آموزش اکوکاردیوگرافی
رضا محسنی بدل آبادی ، علی حسین ثابت*
گروه قلب و عروق، ، بیمارستان مرکز قلب تهران، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1202 مشاهده)
آموزش پزشکی در سطح آموزش تخصصی و فوق تخصصی که نیازمند کسب مهارت­های عملی می­باشد. از جمله این مهارت­ها، اکوکاردیوگرافی است که نیازمند کاربرد هم­زمان مهارت­های شناختی، جسمی و بصری است. از این­رو برای فهم فرایند آموزش چنین مهارت­هایی نیازمند روش­های پیچیده پژوهش می­باشیم تا فهمی عمیق و همه­جانبه حاصل شود. روش پژوهش آمیخته با استفاده از روش پژوهش کمی و کیفی، در راستای این موضوع مورد توجه قرار می­گیرد . درپژوهش کمی روابط بین متغیرها به شکل عینی مورد بررسی قرار می­گیرد و داده­های کمی با استفاده از روش­آماری تجزیه و تحلیل می­شود و پژوهشگر درصدد تعمیم نتایج به سایر شرایط می­باشد. پژوهش کیفی به دنبال فهمیدن معنایی است که افراد به یک پدیده نسبت می­دهند. این شیوه در شرایط کاملا طبیعی انجام می­شود و پژوهشگر به شیوۀ استقراء از موضوعات جزئی به کلی می­رسد  و از سویی به دنبال تعمیم نتایج به دیگر موقعیت­ها نمی­باشد. روش پژوهش آمیخته، روش پژوهش کمی و کیفی را با یکدیگر می­آمیزد. روش­های آمیخته به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد و پژوهشگر باید بر هر دو روش کمی کیفی مسلط باشد. رویکرد آمیخته از چهار طرح اصلی برای پژوهش استفاده می­کند: طرح همسوسازی که مشهورترین طرح این رویکرد می­باشد. در این طرح داده­های کمی و کیفی که تکمیل کننده یکدیگر می­باشد گرد­آوری می­شوند تا علاوه بر آنکه تعمیم پذیری حاصل شود، داده­ها عمیق و با جزئیات باشد. طرح لانه­کردن،  طرح تبینی و طرح اکتشافی سایر روش های رویکرد امیخته می باشد. بنابراین توصیه می­شود علاقمندان در زمینۀ پژوهش در آموزش پزشکی برای بسط و تعمیق پژوهش­های خود استفاده از رویکرد پژوهش آمیخته همت نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش اکوکاردیوگرافی، پژوهش آمیخته با کاربرد
متن کامل [PDF 662 kb]   (553 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/24 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1401/12/20
فهرست منابع
1. Halcomb E, Hickman L. Mixed methods research. Nurs Stand. 2015;29(32):41-7.
2. Kay MC, Kucera KL. Mixed Methods Designs for Sports Medicine Research. Clin Sports Med. 2018;37(3):401-412.
3. Albright K, Gechter K, Kempe A. Importance of mixed methods in pragmatic trials and dissemination and implementation research. AcadPediatr. 2013;13(5):400-7.
4. Hadi MA, Alldred DP, Closs SJ, Briggs M. Mixed-methods research in pharmacy practice: basics and beyond (part 1). Int J Pharm Pract. 2013;21(5):341-5.
5. Seymour J. Combined qualitative and quantitative research designs. CurrOpin Support Palliat Care. 2012;6(4):514-24
6. Hadi MA, Closs SJ. Applications of mixed-methods methodology in clinical pharmacy research. Int J Clin Pharm. 2016;38(3):635-40.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها