[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 16-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه نیم‌کره چپ و نیمکره راست مغز با رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
فریبا بیکی* ، قربان محمد کوچکی ، احمد تقوی
دفتر توسعه آموزش پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده:   (1131 مشاهده)
سابقه و هدف: در فرایند یادگیری، تعامل و سازمان‌دهی هر دو نیم‌کره راست و چپ مغز نقش دارد. عملکردهای متفاوت هر نیم‌کره و متفاوت بودن گنجایش و راهبردهای یادگیری نشان می‌دهد که افراد به شیوه یکسانی یاد نمی‌گیرند. توجه به توانمندی‌های هر دو نیم‌کره مغز می‌تواند در فرآیند یادگیری موجب رویکردی مغزمحور شود که با هماهنگی دو نیم‌کره و توجه به توانمندی‌های هر نیم‌کره باعث بهبود و پیشرفت در یادگیری برای دانش آموزان شود.
مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع توصیفیتحلیلی با رویکرد مقطعی بوده که در سال 98 انجام‌شده است. جامعه آماری 1000 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد و با انجام نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از همه دانشکده‌ها تعداد نمونه‌ها 334 نفر محاسبه شد. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه اطلاعات شخصی و پرسشنامه نیم‌کره چپ- نیم‌کره راست می‌باشد. جهت تحلیل داده‌های آماری از آزمون‌های آماری مجذور کای دو و ضریب همبستگی فای استفاده گردیده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که رابطه معنی‌دار آماری بین نیم‌کره غالب مغز با رشته تحصیلی، سواد والدین و جنسیت وجود ندارد ولی ارتباط معنی‌داری را با قومیت نشان می‌دهد. بررسی ن نیم‌کره‌های غالب هرکدام از رشته‌های تحصیلی نشان داد بالاترین درصد نیم‌کره راست برتر % 2/50 به رشته هوشبری اختصاص داشت و در میان رشته‌های موردمطالعه دانشجویان پزشکی با %4/57 نیم‌کره چپ برتر داشتند و%5/23 از دانشجویان رشته بهداشت محیط از هر دو نیم‌کره مغز خود استفاده می‌نمودند. این متغیر یکی از متغیرهای مهم در این پژوهش بود که با توجه به وجود تنوع قومیت‌ها در استان گلستان می‌تواند موردتوجه پژوهشگران دیگر در مطالعات آتی باشد.
نتیجه‌گیری: علیرغم تأثیرگذار نبودن متغیر برتری نیم‌کره‌های مغز نسبت به دیگری در مطالعه ما، بررسی سایر جنبه‌های فعالیت نیم‌کره مغز با تمرکز بر قومیت‌های مختلف هنوز جایگاه بررسی خود را حفظ خواهد کرد.
 
واژه‌های کلیدی: نیم‌کره راست، نیم‌کره چپ، رشته تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی گلستان
متن کامل [PDF 967 kb]   (810 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1401/10/20 | انتشار: 1401/12/20
فهرست منابع
1. Dimond SJ, Farrington L, Johnson vP. Deffering emotional response from right and left hemisphere. Nature.1976.vol. 24;261(5562).pp:690-2.
2. Ahadi H,Eslahkar S. A study of the relationship between brain hemispheres and thinking styles. Journal of Psychological Research. 2014. No 22. Pp: 19-31.
3. Goleman, D. Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ‚ New York‚ Bantam Books.1995.
4. Barrick,T, Clark, C. Left and right brain: Insights from neural networks. The Psychologist. 2006.vol 19.no.5.pp:274-277
5. Schunk H. O. Learning theories: An educational perspective (6 th Ed). Boston: Pearson.2012.
6. Rosihan M. A, Liew, K. K. Association between brain hemisphericity, learning styles and confidence in using graphics calculator for mathematics. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education,vol 3.no 2.pp: 127-131.
7. Hill JB, Firloo KA. Psychological Nerve in School, translated by Janet Hashemi Azar.2015. Tehran: Arjmand.
8. Keles E, Cepni S. Bra in and learning. Journal of Turkish Science Education,2006. Vol 3.no 2,pp: 31-34.
9. Keat T S, Kumar v, Muhammad Shakir M and et all. The Relationship between Brain Dominance and Academic Performance: A Cross-sectional Study, British Journal of Medicine & Medical Research.2016.vol 13.no 6. Pp: 1-9.
10. Bavand Savadkouhi Z, Hassani M T, Rahmani R. The Effect of Hemispheric Dominance on Learning Vocabulary Strategies among Iranian EFL Learners. European Online Journal of Natural and Social Sciences.2013. Vol 2, No 2.PP:347-361. [in Persian]
11. Amini M,Ali poor A,Zand B and et all. Relationship between learning styles and lateral dominance of students' brains for use in educational designs. A new approach in educational management.2011. vol 13.no 3. Pp: 137-152. [in Persian]
12. Mansour E A, El-Araby M, Pandaan I N and et all 2017, Hemispherical Brain Dominance and Academic Achievement among Nursing Students. IOSR Journal of Nursing and Health Science, Volume. 6, Issue. 3, PP. 32-36.
13. Ferrer F P.Correlation of Learners’ Brain Dominance and Mathematics Performance: An Investigation in Educational Setting, International Journal of Innovation and Scientific Research.2015.Vol 14. No 2.pp: 287-292.
14. Al Ghraibeh A M. Brain Based Learning and Its Relation with Multiple Intelligences. International Journal of Psychological Studies.2012. Vol 4, No 1.pp:103-113.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

beiki F, Koochaki G, Taghavi A. Investigating the Relationship Between the Left and Right Hemisphere of the Brain and the Field of Study of Golestan University of Medical Sciences Students. mededj 2023; 11 (1) :7-16
URL: http://mededj.ir/article-1-430-fa.html

بیکی فریبا، محمد کوچکی قربان، تقوی احمد. بررسی رابطه نیم‌کره چپ و نیمکره راست مغز با رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله آموزش پزشکی. 1401; 11 (1) :7-16

URL: http://mededj.ir/article-1-430-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)