:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر سناریونویسی بر توانایی استدلال بالینی کارآموزان پزشکی در دوره روتیشن بخش داخلی با استفاده از روش های KF و DTI
رقیه اکبری ، سید کامران سلطانی عربشاهی* ، علیرضا منجمی
گروه بیماری های داخلی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز آموزشی درمانی فیروزگر، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (2165 مشاهده)
سابقه و هدف: استدلال بالینی از مقوله های مهم در پزشکی می باشد و آموزش آن به طرق مختلف می تواند توانایی دانشجو در نزدیک شدن به تفکر حرفه ای را تسریع کند. بعلاوه آموزش های مکمل در کنار آموزش بالینی می توانند در موارد کاهش مواجهه با بیمار ، باعث پیشبرد آموزش بالینی شوند.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی به روش مشاهده موردی می باشد که در آن گروه مورد به روش سناریونویسی تحت آموزش استدلال بالینی قرار گرفت و پس از آزمون دو گروه با تست های KF و DTI مقایسه گردیدند. براساس نمرات آزمون علوم پایه قبل از مطالعه یکسان بودند.
یافته‌ها: در این مطالعه 60 نفر در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه 30 نفر) با آزمون DTI و KF مقایسه شدند. متوسط نمره DTI در گروه مورد 3/15±4/151 و متوسط نمره در گروه شاهد 2/17±8/151 بود که نمرات در دو گروه مورد و شاهد معنی دار نبوده است (922/0 (P-value=. متوسط نمرات KF در گروه شاهد5/4±3/36 و در گروه مورد2/8±2/30 بود که نمرات در گروه مورد به طور معنی داری از گروه شاهد بالاتر بوده است (001/0 (P-value=.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به روش سناریو نویسی در کوتاه مدت می تواند در ارتقا با نمره KF و استدلال بالینی موثر باشد ولی افزایش نمره DTI به زمان آموزش بیشتری نیازمند است.

 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: سناریونویسی، استدلال بالینی، کارآموزان پزشکی، تکنیکKF، تکنیک DTI
متن کامل [PDF 536 kb]   (1418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/11 | پذیرش: 1401/7/15 | انتشار: 1401/8/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها