:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 59-45 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی درزمینه آموزش مجازی : کاربردی از الگوی برنامه‌ریزی درسی هاردن
سیده زینب حسینی مطلق ، زینب غلام نیا ، مریم عباس زاده امیردهی ، فرزین صادقی ، یاسمن حبیب زاده عمران ، زهرا مرادی ، مریم قائمی امیری*
گروه توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (1636 مشاهده)

سابقه و هدف: با شیوع بیماری کرونا و عدم تشکیل کلاس‌های حضوری و لزوم استفاده اساتید از سامانه آموزش مجازی نوید؛ مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه برای برگزاری سلسله کارگاه‌های توانمندسازی اعضای هیات علمی در جهت توسعه آموزش مجازی اقدام نمود. با توجه به ماهیت برنامه در نظر گرفته‌شده؛ مدل برنامه‌ریزی پروفسور هاردن جهت پیشبرد برنامه مذکور انتخاب گردید.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر بر اساس مدل ده گام هاردن؛ به ترتیب شامل 10 مرحله؛ شناسایی نیازها، تدوین اهداف برنامه، تدوین محتوای دوره، سازمان‌دهی محتوا، تدوین راهبردهای آموزشی، روش‌های تدریس، ارزشیابی، برقراری ارتباط و اطلاع‌رسانی، فراهم نمودن محیط آموزشی مساعد و مدیریت برنامه طراحی و برنامه‌ریزی طراحی گردید.
یافته‌ها: با توجه به گزارش مثبت پایش فعالیت‌های آموزش مجازی درزمینه تعداد برنامه‌های توانمندسازی اساتید درزمینهٔ آموزش مجازی، تعداد دروس فعال، نسبت دروس فعال و تعداد مدرسین فعال در سامانه نوید در دانشگاه علوم پزشکی بابل و همچنین نتایج مثبت رضایتمندی اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در کارگاه‌ها میزان موفقیت برنامه، مطلوب گزارش گردید.
نتیجه‌گیری: طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه توانمندسازی اعضای هیات علمی درزمینه آموزش مجازی به روش ده گام هاردن سبب موفقیت دانشگاه علوم پزشکی بابل در گزارش‌های پایش فعالیت‌های مجازی و همچنین افزایش رضایت اساتید شرکت‌کننده در کارگاه‌ها گردید.

شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی اعضای هیات علمی، آموزش مجازی، آموزش علوم پزشکی، الگوی برنامه‌ریزی درسی هاردن
متن کامل [PDF 771 kb]   (1092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/30 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/15
فهرست منابع
1. Manolis, C, Burns, Dj, et al 2013, Assessing experiential learning styles: a methodological reconstruction and validation of the kolb learning style inventory, Learning and individual differences, Vol. 23, Pp.44-52.
2. Enteshari Z, Yamani N, Omid A. Assessment of knowledge and skills training needs among employed midwives in health and medical centers, compared to expected duties as a part of Health System Reform Program, 2019. Journal of Education and Health Promotion. 2020;9.
3. Tavangarian, D, Leypold, ME, Nölting, K, etal 2004, Is e-learning the Solution for Individual Learning, Electronic Journal of E-learning , Vol.2, Pp. 273-280.
4. Thurmond, V, Wambach, K 2004, Understanding interactions in distance education: a review of the literature, International journal of instructional technology and distance learning, Vol. 1, No. 1.
5. Ozkan, S, Koseler, R, Baykal, N 2009, Evaluating learning management systems: adoption of hexagonal e-learning assessment model in higher education, Transforming government: people, process and policy, Vol. 3, No.2, Pp.111-130.
6. Karimian Z, Farokhi MR. Eight Steps in the Development of Virtual Education in Educational Innovation Plan in Medical Sciences Universities, A review of an experience. Journal of Medicine and Cultivation. 2018 Aug 23; 27 (2):101-12.
7. Malik YS, Kumar N, Sircar S, Kaushik R, Bhat S, Dhama K, Gupta P, Goyal K, Singh MP, Ghoshal U, Zowalaty ME. Coronavirus disease pandemic (COVID-19): challenges and a global perspective. Pathogens. 2020 Jul; 9 (7):519.
8. Castle, S. (2020) Cambridge University Will Hold Its Lectures Online Next Year.
9. https://www.ox.ac.uk/coronavirus.
10. https://www.en.uni-muenchen.de/news/press-services/ corona_information/index.
11. Mirhaji.S, Soleymanpour.M, Sabouri.AA, Bazargan.A. A look at the Covid-19 and the evolution of university education in the world: Challenges and perspectives.
12. Besharat.A. Performance Report of Distance Learning at Rafsanjan University of Medical Sciences during the COVID-19 Pandemic. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. pp. 423-428. ISSN 1735-3165.
13. http://lums.ac.ir/parameters/lums/uploads/30035/File/book-tahavol.pdf
14. Dastani M. COVID 19: A New Beginning in Virtual Education at the Medical Universities of Iran. Horizons of Medical Education Development. 2020 Jul 22; 11(1):1-4.
15. Harden RM. Ten questions to ask when planning a course or curriculum. Medical Education. 1986 Jul;20(4):356-65.
16. Karimian ,Z. Farokhi,M.R. Eight Steps in the Development of Virtual Education in Educational Innovation Plan in Medical Sciences University, A review of an experience. Journal of Teb & Tazkieh. 2018 Jul.27 (2).101-112.
17. Eslami Neda, Hoseini Masoud, Makarem Abbas, Gholami Hasan. A Survey on the Effect of In-Service Training Courses on The Satisfaction, Educational, and Assessment Skills of the Academic Staff of Mashhad University of Medical Sciences.Journal of Mashhad Dental School. 2020 [cited 2022May30]; 44(1):3-13.
18. Karimi Moonaghi H, Majidi F, Makarem A, Emadzadeh A, Shoeibi A. Appropriate strategies to empower faculty members of medicine in education: viewpoints of faculty members of Mashhad School of Medicine. Iranian Journal of Medical Education. 2015 Apr 10; 15:227-39.
19. Steinert Y, Mann K, Centeno A, Dolmans D, Spencer J, Gelula M, et al. A systematic review of faculty development initiaives designed to improve teaching effectiveness in medical education. Med Teach. 2006; 28(6): 497-526.
20. Searle NS, Thompson BM, Perkowski LC. Making It Work: The Evolution of a Medical Educational Fellowship Program. Acad Med. 2006; 81(11): 984-9.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها