[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( 6-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 36-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات ذی نفعان درخصوص ضرورت تدوین کوریکولوم و راه اندازی رشته علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا
علی محمدزاده* ، فتحیه مرتضوی ، سیدعباس صفوی نایینی ، سیدمهدی طباطبایی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (15404 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: هر برنامه آموزشی جدید برای تغییر در وضعیت موجود و ایجاد تحول طراحی و اجرا می شود. هدف این تحقیق تعیین نیازهای آموزشی مبتنی بر مشکلات اختلالات ارتباط کلامی در کشور برای تدوین کوریکولوم رشته علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا می باشد. مواد و روشها: مطالعه در حیطه برنامه ریزی درسی، از نوع نیازسنجی آموزشی بصورت مقطعی است. شرکت کنندگان در این مطالعه 65 نفر از اساتید، دانشجویان و ارائه کنندگان خدمات درمانی در رشته های گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه با 16 سوال و ارائه پرسش و کسب نظرات به روش دلفی انجام شد. تجزیه تحلیل پرسشنامه ها با آزمونهای آماری غیر پارامتریک مجذور کای و کاپا بررسی شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله برنامه های آموزشی موجود در مقطع دکتری رشته های گفتاردرمانی و شنوایی شناسی پاسخگوی نیازهای آموزشی جامعه در زمینه ارتباطات کلامی و اختلالات آن نمی باشند. بازنگری برنامه ها نیز نمی تواند به طورکامل و مناسب پاسخگو باشد. بنابراین نیاز به طراحی و تاسیس رشته جدید علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا وجود دارد که اهداف آن نیز تعیین شد. نتیجه گیری: برنامه های آموزشی در رشته های موجود پاسخگوی نیازهای جامعه بطور کامل نیست و نیاز است که در طراحی و تدوین برنامه آموزشی رشته جدید به پیشگیری از اختلالات شنوایی، گفتار، زبان، مدیریت جامع آن و مشکلات ارتباطی مخصوصا در دوران کودکی و سالمندی توجه ویژه ای اعمال شود.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، علوم شنوایی، گفتار و زبان، مقطع دکتری
متن کامل [PDF 386 kb]   (2047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/21 | پذیرش: 1392/6/10 | انتشار: 1392/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzade A, Mortazavi F, Safavinaini S, Tabatabi S. Stakeholders, Comments about the Need Assessment for the Development and Implementation of Curriculum In Hearing-Speech and Language Sciences at PhD Level. mededj 2013; 1 (2) :27-36
URL: http://mededj.ir/article-1-35-fa.html

محمدزاده علی، مرتضوی فتحیه، صفوی نایینی سیدعباس، طباطبایی سیدمهدی. بررسی نظرات ذی نفعان درخصوص ضرورت تدوین کوریکولوم و راه اندازی رشته علوم شنوایی، گفتار و زبان در مقطع دکترا. مجله آموزش پزشکی. 1392; 1 (2) :27-36

URL: http://mededj.ir/article-1-35-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)