:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 47-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و تاثیر برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بر نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی آموزشی بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل
سمیه اولادی قادیکلایی ، یوسف یحیی پور* ، زهرا رضاپور ، سمانه شریفی ، کامران محمدنیا، محمدعلی جهانی، مریم قائمی امیری، جمیله آقاتبار رودباری، مجید نبی پور
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (3884 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: به منظور ارزیابی عملکرد بیمارستان های آموزشی ، الگوهای نظام اعتباربخشی بعنوان یکی از مهمترین بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است. یکی از چالش های جدی برنامه اعتباربخشی آموزشی، استفاده از مجموعه استاندارد واحد برای ارزیابی برنامه های آموزشی مراکز آموزشی-درمانی میباشد. این مطالعه، با هدف تعیین تاثیر برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بر نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی آموزشی بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل در سال 1397 صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی، در بیمارستان شهید دکتر بهشتی بابل در سال 1397 انجام شد. برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی به روش بارش افکار و بررسی متون توسط تیم اعتباربخشی تدوین شد. این برنامه به مدت شش ماه بصورت پایلوت به اجرا گذاشته شد. نتیجه ارزیابی سالهای 1396 و 1397 از سامانه اعتباربخشی کشور استخراج و مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها: میزان نمره کسب شده قبل و بعد از مداخله به ترتیب 242 امتیازو 445 امتیاز بود. نتایج نشان داد که بیشترین تاثیر برنامه جامع در محور پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی (86.1%) و کمترین تاثیر آن بر محور عرصه پژوهش های بالینی (44.48%) دیده شد.
نتیجه گیری: با توجه به افزایش قابل توجه امتیاز حاصل از ارزیابی سال 1397 نسبت به گذشته و ارتقای وضعیت آموزشی مرکز و همچنین رضایت بالای تیم مدیریت اجرایی، پیشنهاد میگردد برنامه جامع ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی بعنوان الگویی جهت اجرای اصولی و موثر اعتباربخشی در سایر مراکز مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، عملکرد سیستم آموزشی، اعتباربخشی آموزشی
متن کامل [PDF 477 kb]   (997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/6/30
فهرست منابع
1. Tabrizi J, Gharibi F. Systematic study of accreditation models for designing a national model. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2011; 16 (3): 95-109
2. Teymourzadeh E, Babaei M. Hospital Accreditation Program and Its Effectiveness in Evaluating Military Hospitals. Military Medicine Journal. 2018;20(3):242-243
3. Mosadeghrad AM, Akbari-sari A, Yousefinezhadi T. Evaluation of hospital accreditation standards. Razi Journal of Medical Sciences. 2017; 23(153):43-54
4. Bahmaee J, Khavasi M, Salehinia F, Rohande R, Asadi M, Ghorbani Kalkhaje S. A Survey of Knowledge and Attitude of Hospital Executive Management Team of Abadan and Khorramshahr Hospitals Regarding Hospital Accreditation in 2017. Journal of Health Research in Community. 2018; 3(4): 75-86
5. Cerqueira M. A literature review on the benefits, challenges and trends in accreditation as a quality assurance system. 2006
6. Guide to evaluation and specific educational accreditation of educational hospitals. Deputy Minister of education, ministry of health and medical education.winter2016


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها