:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 20-16 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گزارش نویسی بر کیفیت گزارش شنوایی شناسی در دانشجویان و فارغ التحصیلان شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی اهواز سال 96 تا 98
مریم دلفی* ، مرضیه امیری ، آرش بیات ، مجتبی توکلی ، فاطمه طاهری ، سحر شمیل شوشتری
گروه آموزشی شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (2968 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: گزارش نویسی یک چارچوب فعالیتی و اقدام ضروری برای ارایه نتایج آزمون های شنوایی شناسی است. یکی از روشهای آموزش گزارش نویسی برگزاری کارگاههای آموزشی است. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر گزارش نویسی بر کیفیت گزارش شنوایی شناسی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز  است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی یک گروهی (قبل و بعد) است. 57 شنوایی شناس در کارگاه گزارش نویسی شرکت کردند و سوالات فرم پیش و پس آزمون را تکمیل کردند. برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و به منظور مقایسه نتایج قبل و پس از مداخله آموزشی از آزمون آماری ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد بعد از آموزش گزارش نویسی، میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش اختلاف معناداری نشان می دهد(P<0.001). و در همه آیتم ها باعث ارتقا کیفیت گزارش نویسی در آزمون های شنوایی شناسی شده است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها آموزش گزارش نویسی باعث افزایش کیفیت گزارش نویسی در شنوایی شناسان شده و با توجه به اینکه در این حیطه آموزش رسمی ارایه نمی شود، پیشنهاد می شود آموزش گزارش نویس در قالب کارگاه برای همه دانشجویان این رشته ارایه گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، گزارش نویسی، شنوایی شناسی
متن کامل [PDF 673 kb]   (803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/6/30
فهرست منابع
1. DeLaune S, Ladner P. Fundamentals of nursing: Nelson Education 2010 ; pp : 83-95
2. Shendell-Falik N, Feinson M, Mohr BJ. Enhancing patient safety: improving the patient handoff process through appreciative inquiry. JONA: The Journal of Nursing Administration. 2007;37(2):95-104
3. Jha AK, Ferris TG, Donelan K, DesRoches C, Shields A, Rosenbaum S, et al. How Common Are Electronic Health Records In The United States? A Summary Of The Evidence: About one-fourth of US physician practices are now using an EHR, according to the results of high-quality surveys. Health Affairs. 2006;25(l1): 496-507.
4. Lander P. Fundamental of Nursing: Standards & Practice.. Clifton Park, NY. 2011; pp: 165-201
5. Blair W, Smith B. Nursing documentation: frameworks and barriers. Contemporary nurse. 2012;41(2):160-8
6. Kaushal R, Jha AK, Franz C, Glaser J, Shetty KD, Jaggi T, et al. Return on investment for a computerized physician order entry system. Journal of the American Medical Informatics Association. 2006;13(3):261-6
7. Hemmati Maslakpak M, Khajeali N, Kazemi N. The impact of problem-oriented reporting education on characteristics of nursing report. Iran Journal of Nursing. 2013;26(85):26-34
8. Khodam H, Sanagou A, Jouybari L. Effectiveness of continual education on quality of nursing records. J Gorgan Univ Med Sci. 2001;3(8):65-69
9. Müller‐Staub M, Needham I, Odenbreit M, Ann Lavin M, Van Achterberg T. Improved quality of nursing documentation: results of a nursing diagnoses, interventions, and outcomes implementation study. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications. 2007;18(1):5-17
10. Monadi ZH, Hashemi M, Fakharzadeh L, Akbari NN, Khazni S. Assessment of Efficacy of oral feedback on trainee’s satisfaction In Nursing Education. Journal of Nursing Education. 2018;1(27):29-36
11. Saedon H, Salleh S, Balakrishnan A, Imray CH, Saedon M. The role of feedback in improving the effectiveness of workplace based assessments: a systematic review. BMC medical education. 2012;12(1):25
12. Harkreader H, Hogan M. Fundamental of Nursing: Caring and Clinical Judgement2nd. Phildephia: Elsevier Saunders 2004; pp:60-99
13. Lillis C, LeMone P, LeBon M, Lynn P. Study guide for fundamentals of nursing: The art and science of nursing care: Lippincott Williams & Wilkins 2010; pp:100-120
14. Tapp RN. Ihibitors and facilitators to documentation: a nursing research issue. Int J Nurs stud. 1992; 29(4): 371-80
15. Nozarpour J, Shariati A, Moradi M, Salahshori A, Fasele M. Study the effect of training using problem-based reporting on the quality of nursing documentation in Golestan Hospital, Ahvaz 92 years. J Educ Ethics Nurs. 2014; 3 (2):72-80
16. Saranto K, Kinnunen UM. Evaluating nursing documentation - research designs and methods: systematic review. J Adv Nurs. 2009;65(3):464-76
17. Darmer MR, Ankersen L. The Effect of a VIPs. Implementayion programme on Nurse, s Knowledge and Attitvdes to wards Documentation. Scand Jcaring sci. 2004; 18: 325-332


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها