:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 7-15 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و تسهیلات دانشگاه علوم پزشکی بابل از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
ایمان جهانیان، فرشته عادل، میترا شعبانی*، علی گل افشانی
چکیده:   (774 مشاهده)
خلاصه
سابقه و هدف: یکی از اهداف آموزش عالی، آموزش، توسعه و تامین منابع انسانی در جهت پیشرفت همه جانبه کشور است . با ارزیابی درونی دانشگاهی، می توان کارآمدی آموزش عالی را ارتقاء بخشید. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت آموزش و خدمات ارائه ‌شده دانشگاه از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر با جامعه آماری 275 دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به روش تصادفی ساده 131 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند،انجام گردید. اطلاعات، با استفاده از پرسشنامه بررسی رضایتمندی دانشجویان (SSI) در حیطه‌های خدمات رفاهی، کمک‌آموزشی، آموزشی،دانشجو محور و استاد راهنما تکمیل گردید و با نرم افزار spss 21 با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه ‌و تحلیل گردید.
یافته ها: %3/89 از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و %7/10 در مقطع دکترای تخصصی  بودند. میزان رضایتمندی کل (73%) در حد مطلوب ارزیابی گردید. خدمات استاد راهنما، دانشجویی، آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی، به ترتیب بیشترین تا کمترین نمره را کسب نمودند. متغیرهای جنسیت، مقطع تحصیلی و تأهل، تأثیری بر رضایت دانشجویان (05/0p>) نداشتند. در خصوص میزان توجه مسئولین، بیشترین توجه به خدمات آموزشی و کمترین توجه نسبت به خدمات رفاهی اختصاص داشت. همچنین بین رضایتمندی دانشجویان و میزان توجه مسئولین با فاکتور مقطع تحصیلی رابطه معناداری گزارش نشد .(p>0.05)
نتیجه گیری: طبق ارزیابی به عمل آمده میزان رضایتمندی کلی نسبت به کیفیت آموزش و خدمات، مطلوب ارزیابی گردید. با بررسی دیدگاه دانشجویان، ضروریست مسئولین دانشگاه توجه بیشتری در برآورده کردن نیازهای دانشجویان و ارتقای کیفیت آموزشی و خدماتی به‌ویژه در زمینه خدمات رفاهی به عمل‌آورند.
واژه‌های کلیدی: تحصیلات تکمیلی، کیفیت خدمات، دانشگاه
متن کامل [PDF 789 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/6/30 | انتشار: 1399/6/30


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها