خلاصه سابقه و هدف: پزشکی مبتنی بر شواهد، فرآیندی برای یافتن و بکار گیری بهترین شواهد موجود از مطالعات، برای مراقبت از هر یک از بیماران است. و از آنجائی که توانائی نقد مقالات کار آزمایی تصادفی شده، یکی از اساسی ترین مهارت ها در زمینه پزشکی مبتنی بر شواهد است لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد بر مهارت جستجو و نقد مقالات توسط دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: این مطالعه بر روی دانشجویان مامایی مقطع کارآموزی زنان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در زمستان 90 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری آسان، مبتنی بر هدف انتخاب شدند و در کارگاه یک روزه آشنایی با پزشکی مبتنی بر شواهد با تاکید بر چگونگی نقد مقالات شرکت نمودند. جهت بررسی مهارت نقد مقالات از پرسشنامه شش سوالی استاندارد Slawson قبل و بعد از شرکت در کارگاه استفاده گردید و از آزمون Paired t-test جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از آزمون، توانایی نقد مقالات بعد از شرکت در کارگاه افزایش یافته و اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (01/0p<). نتیجه گیری: برگزاری کارگاه جهت ارزیابی نقادانه مقالات و بحث بر روی موارد بوجود آمده، طی دوره کارآموزی می تواند به شکل موثری منجر به ارتقا کیفیت مراقبتها در پرستاری و مامایی گشته و می توان این روش را بصورت کاربردی در کلاس و بالین توسط دانشجویان مامایی بکار برد.
Tabatabi M, Abasi Z, Kasefi F, Khakshor A, Hashemi M. Effect of Evidence Based Medicine Education on Research and Critical Appraisal Skills of Midwifery Students in North Khorasan University of Medical Sciences. mededj 2013; 1 (2) :13-18 URL: http://mededj.ir/article-1-33-fa.html
طباطبایی محبوبه، عباسی زهره، کاشفی فرزانه، خاکشور علی، هاشمی میترا. بررسی تأثیر دوره آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد بر مهارت جستجو و نقد مقالات توسط دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله آموزش پزشکی. 1392; 1 (2) :13-18