[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 44-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی ، مهین تفضلی* ، حسین کریمی مونقی ، علی تقی پور
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامائی
چکیده:   (4254 مشاهده)

مقدمه:  ارتقاء مهارت تفکر انتقادی یکی از چالش­های اصلی در حرفه پزشکی می­باشد. ارزﺷﻴﺎﺑﻲ اﻃﻼﻋﺎت و اﻧﺘﺨﺎب راﻫﻜﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ درﺳﺖ، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻬﺎرت ﺗﻔﻜﺮ انتقادی اﺳﺖ. . ماما ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻧﺪه در اﻣﻮر ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ باید ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﺆﺛﺮ، از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﻳﺪ.این مطالعه با هدف تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی انجام شد.
روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش، در نیم­سال دوم تحصیلی ۹۵ بر روی 60 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی شهر مشهد انجام گردید. نمونه­های پژوهش به روش نمونه­گیری تصادفی به دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی و گروه کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر بود. دانشجویان  دو گروه، به مدت دو جلسه سه ساعته طی دو هفته تحت آموزش به روش نقشه مفهومی و روش مرسوم دانشگاه­ها (پرسش و پاسخ، سخنرانی) قرار گرفتند. پرسشنامه تفکر انتقادی قبل و یک ماه بعد از آموزش توسط دانشجویان دو گروه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل  داده­ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16، آزمون­های آماری من ویتنی، کای دو و ویلکاکسون استفاده گردید. سطح معنی داری در تمام موارد 0/05>p در نظر گرفته شد.
یافته­ها:
نتایج نشان داد بعد از مداخله نمره مهارت­های تفکر انتقادی در هر دو گروه، قبل و بعد از مطالعه تفاوت آماری ندارد ( Pvalue≥0/05).

نتیجه گیری:                    
یافته­ها حاکی از آن است که سطح مهارت­های تفکر انتقادی بعد از آموزش در دو گروه تفاوت چندانی نداشت  و باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، مهارت تفکر انتقادی، آموزش مامایی
متن کامل [PDF 767 kb]   (1172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1398/12/27
فهرست منابع
1. Karimi-moneghi H. New teaching approaches in higher education focusing on medical sciences education Mashhad University of Medical Sciences; 2015
2. SHariyatmadari A. jameh and Talim, tarbiyat. Tehran, Iran: International Publishing Company; 2015
3. Hariri N, Bagherinejad Z. Evaluation of Critical Thinking Skills in Students of Health Faculty. Mazandaran University of Medical Sciences. 2012;22(1):166-73
4. Aldar L, Pole R. Critical thinking. Tehran, Iran: Akhtaran; 2018
5. Sarhangi F, Masoumy M, Ebadi A, Seyyed Mazhari M, Rahmani A, Raisifar A. Effect of Concept Mapping Teaching Method on Critical Thinking Skills of Nursing Students. Iranian Journal of Critical Care Nursing. 2011;3(4):143-8.
6. Mirghaforvand M, A. K-F, H. S, E. V. Education material for teachers of midwifery: Midwifery education modules Managing eclampsia. Tabriz, IRAN2014
7. Education TMoHaM. Country guide providing obstetric services. Iran. Tehran: chahar soy honar; 2015. 112 p
8. Kordi M, Rashidi Fakari F, Khadivzadeh T, Mazloum S, Akhlaghi F, Tara M. The Effect of Web-based and Simulation-based Education on Midwifery Students’ Self-Confidence in Postpartum Hemorrhage Management. journal of midwifery reproductive health 2015;3(1):262-8.
9. Karimi-Moonaghi H. New teaching approaches in higher education focusing sciences education. Mashad Mashhad university of Medical Sciences 2014
10. Alilou A, Azimpour E. The Effect of concept maps in comparison with speech on students ’cognitive performance in the science classes. Academic Journal of Curriculum Research 2017;6(2):25-41
11. Saidi A, Seif AA, Asad Zade H. The Impact of Study on Conceptual Concepts on Content Understanding Secondary school students. Quarterly Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2012:3 (1), 43-131
12. Ashori J, Kajbaf MB, Manshaei GR, Talebi H. Effectiveness of conceptual map, cooperative learning and traditional teaching methods on the incentive to progress and academic a chievement in biology course. research in curriculum planning. 2014;11(14):63-73
13. Wu PH, Hwang GJ, Milrad M, Ke HR, Huan YM. An Innovative Concept Map Approach for Improving Students' Learning Performance with an Instant Feedback Mechanism. Journal of Educational Technology. 2012;43(2):217-32
14. Huang HS, Chiou CC, Chiang HK, Lai SH, Huang, C. Y., Chou YY. Effects of Multidimensional Concept Maps on Fourth Graders' Learning in Web-Based Computer Course. Computers & Education. 2012;58(3):863-73
15. Abdoli S, Khaje ali T. Compression the Effect of Clinical Concept Mapping & Nursing Process in Developing Nursing Students’ Critical Thinking Skills. Special issue for educational development and health promotion. 2012;11(9).
16. Dehghani M, Jafari sani H, Pakmehr H, Malekzadeh A. Relationship between Students Critical Thinking and Self-efficacy Beliefs in Ferdowsi University of Mashhad. Procedia Soc Behav Sci. 2011;15:2952-5
17. Habibzadeh H, Moradi Y, Rasoli D, Sheikhi N. the effect of concept mapping teaching method on the learning of health assessment lesson in nursing students of urmia nursing and midwifery faculty. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2013;11(8):584-92
18. Kalhor M, Mehran G. Effective strategy concept mapping on critical thinking skills students. Quarterly of Educatinal Psychology 2017;13(44):513-71
19. Moghadam Poodineh M, Haghighi Jahanti M, Shahdadi M, Saravani S, Shad Shojaei F. Students Nursing on Education Based-Evidence of Impact The critical Thinking. Journal of Nursing Education. 2015;4(2):9-17
20. Sedaghat S, Gorjian Z, Zreh Hoshyari Khah H, Cheragheian B, Abedin Hosseini Ahangari S, Moradbygy K. The Effect of Caring plan Teaching by the Clinical Concept Mapping on Nursing Students’ Critical Thinking Quarterly Journal of Educational Development BSc. 2016;5(4)
21. Khalili H, Baba Mohammadi H, Hadji Aghadjani S. The effects of two educational methods, classic and critical thinking strategies (CTS), on the stable learning of nursing students. Journal of Medical Education Development Strategies. 2003;3(2):71-6
22. Sharifi F, Emadzadeh A, Sharifi M. A Survey on critical thinking skills of residents of the Medical School of Mashhad University of Medical Sciences. Zanko journal of medical sciences. 2017:73-90
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkazehi rigi Z, Tafazoli M, Karimi Moonaghi H, taghipour. The education effect based on concept mapping on critical thinking skills of midwifery students. mededj 2020; 8 (1) :38-44
URL: http://mededj.ir/article-1-321-fa.html

میرکازهی ریگی زهره، تفضلی مهین، کریمی مونقی حسین، تقی پور علی. تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی. مجله آموزش پزشکی. 1398; 8 (1) :38-44

URL: http://mededj.ir/article-1-321-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)