:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 39-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی در درمانگاههای آموزشی از دیدگاه دانشجویان
احسان روح ا. . پورآهنگر ، مریم قائمی امیری ، سیده زینب حسینی مطلق* ، زینب غلام نیا شیروانی ، محبوبه سلطانی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (4165 مشاهده)
سابقه و هدف: از آنجا که اعضای هیات علمی دانشگاه یکی از مهمترین ارکان آموزش عالی بوده و نقش بسزایی را در دستیابی به اهداف آموزشی ایفا می کنند، نحوه تعامل آنها با فراگیران از جمله نکات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد. کلینیکهای دندانپزشکی دانشگاهها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اساتیدی که به عنوان دندانپزشک معالج در آن مکانها مشغول به فعالیت می باشند باید زمینه ارتقاء سلامت دهان و دندان را از طریق آموزش بهداشت اصولی بهداشت دهان و دندان و پاسخگویی مناسب و پیگیری بیماران درمان شده فراهم آورند. این پژوهش باهدف بررسی پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه در سال تحصیلی 98- 1397 بر روی 89 نفر از دانشجویان دندانپزشکی تحت آموزش در درمانگاه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل اجرا شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای محقق ساخته با استفاده از منابع معتبر علمی، مشتمل بر خصوصیات دموگرافیک و 18 سوال در خصوص نحوه پاسخگویی اساتید به دانشجویان و بیماران با گزینه های پاسخ لیکرت 5 در جه ای (از عالی تا خیلی ضعیف) بود. شاخص روایی محتوایی آن 89/2 و ضریب پایایی 85/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS21 و به منظور مقایسه از نظر متغیرهای مختلف، از آزمونهای T-Test و آنوای یکطرفه (همراه با آزمونهای تعقیبی) در سطح معنی داری کمتر از 0/05 بهره گرفته شد.
یافته ها: در زمینه پاسخگویی، بیشترین و کمترین درصد در رده عالی بترتیب به موارد اهمیت به حضور سروقت در درمانگاه (38.2 %) و توجه به فعالیت دانشجویان در طول دوره (10/1 %)، در رده خوب، به پاسخگویی مناسب به سوالات دانشجویان (43/8 %) و تلاش در جهت آموزش به دانشجویان ضعیف در کار بالینی (23/6 %) و در رده متوسط به توجه به فعالیت دانشجویان در طول دوره (37/1 %) و اهمیت به رعایت پوشش مناسب دانشجویان (13/5%) اختصاص داشت. اختلاف معنی داری بین جنس و محل تحصیل (روزانه-پردیس) وجود نداشت (0/91p=). دانشجویان سال آخر نمره کمتری به اساتید داده بودند (0/003p=). دانشجویان از اساتید بخش رادیولوژی دهان، فک و صورت رضایت بیشتری داشتند (0/001p<).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می گردد دانشگاههای علوم پزشکی جهت نهادینه کردن پاسخگویی اساتید، در برنامه های آموزشی و فرهنگی خود تدابیربیشتری بیندیشند.
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی، هیات علمی، درمانگاه های آموزشی، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 505 kb]   (1657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1398/10/23 | انتشار: 1398/10/23
فهرست منابع
1. Ateah, C. & Cohen, ISchool victimization and bullying experiences: Crossnational comparisons between Canada and the United States. Currents: Scholarship in the Human Services, 8(1), 1e22 . (2009)
2. Baron, J. Why teaching thinking? An essay. Applied Psychology, 42(3), 191–237
3. Bonwell, C. C. & Eison, J. A. Active learning: Creating excitement in the classroom (ASHE-ERIC Higher Education Rep. No. 1). (1991)
4. Moosavi, H., et al. "Instructors’ Viewpoints about the Teacher Evaluation System and the Influencing Factors at the Faculty of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran." Journal of Mashhad Dental School 40(4): 371-380. (2016)
5. Shakurnia, A. and M. Assarezadegan "Comparison of faculty members’ evaluation scores based on attitudes toward student rating." Education Strategies in Medical Sciences 4(4): 195-201. (2012)
6. Reisifar F,Khaghanizadeh M,Ebadi A,Maasuomi M. A review of current methods of teacher evaluation in universities, with emphasis on student evaluation of teachers. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences. Oct 15;1(1):10-8.(2008)
7. Sanatkhani, M., et al. "Evaluation of the students’ perception about clinical education and examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009. Journal of Mashhad Dental School 36(3): 211-222. (2012)
8. Akbari, M., et al. "A Comparison of the Students’ and Teachers’ Viewpoints about the Characteristics of a Good Teacher in Dentistry. Journal of Mashhad Dental School 38(4): 281-290. (2014)
9. Moezi M, Zamanzad B, Rouhi-Boroujeni H. Evaluation process in viewpoints of academic staff and students in Shahrekord University of Medical Sciences. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences. 2010
10. Sarchami R, Hoseini M. Studentsview points about priorities in teacher evaluation. Iranian Journal of Medical Education. Jun 15;2:50. 2002
11. Akbari, M., et al. "A Comparison of the Students’ and Teachers’ Viewpoints about the Characteristics of a Good Teacher in Dentistry." Journal of Mashhad Dental School 38(4): 281-290. (2014)
12. Beheshti Rad R, Ghalavandi H, Ghale’ei AR. Faculty Members Performance Evaluation by Nursing Students Urmia University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences. Jan 15;6(4):223-8
13. Vahabi A, Sayadi M, Shahsavari S, Khadem E. Viewpoint of medical students about proper criteria of teacher in Kordestan UMS, Strides in Development of Medical Education, Special supplement for 8th Congress of Med Edu.( 2007)
14. Shakurnia A, Motlagh M, Malayeri A, Jahan Mordi, A, Koleili Sani K. View medical university Joundishapour factors than teacher evaluation. Iran J Med Educ; 5(2): 101-10(2005)
15. Sarchami R, Salmanzadeh H. The opinions of faculty on the efficiency of student rating scheme on teachers performance in iran university of medical sciences. (2014).
16. Sanatkhani, M., et al. (2012). "Evaluation of the students’ perception about clinical education and examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in." Journal of Mashhad Dental School 36(3): 211-222


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها