:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 37-30 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی عملکرد دستیاران گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش360 درجه
محمود شیشه ‌گر ، سارا ریواز* ، میترا امینی ، مژده ریواز
مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز. شیراز. ایران
چکیده:   (4641 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتارهای حرفه‏ای و مهارت‏های ارتباطی دستیاران به‏صورت سنتی توسط اعضاء هیئت علمی ارزیابی می‏شود، در حالی‏که یکی از بهتـرین راه‏هـای ارزیابی نگرش‏ها و رفتارها، پرسش از افرادی اسـت که در محیط کار به‏طور مستمر با دستیاران ارتباط دارند ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی عملکرد دستیاران بالینی، دامنه متنوعی از مهارت‏ها را با استفاده از ارزیاب‏های متعدد در بر می‏گیرد. هدف این مطالعه ارزیـابی مهـارت هـای عملکردی ارتبـاطی و بین فردی دستیاران رشته گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش 360 درجه بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر روی کلیه دستیاران گوش و حلق و بینی (15 نفر) شاغل به تحصیل در سال 1395 در بیمارستان های آموزشی شیراز انجام گردید. برای بررسی عملکرد دستیاران پرسشنامه‏هایی (شامل پرسشنامه‏های اساتید˛ همکاران پزشک "همتا"˛ همکاران درمان "پرستاران"˛ خودسنجی و بیمار) تهیه و تنظیم گردید. روایی صوری پرسشنامه‏ها با نظر کارشناسان آموزش پزشکی تائید و پایایی پرسشنامه‏ها بعد از یک مطالعه اولیه 92/0r= به ‏دست آمد. سپس یافته ها توسط نرم افزار  SPSS16با استفاده از آمار توصیفی و روش‏های آماری T –test و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری p≤0.5 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که به ترتیب میانگین نمره ارزشیابی توسط خود دستیاران (99/9±43/48)، همتایان (13/5±01/52)  و اساتید (22/5 12±/66) بیشترین و میانگین نمرات بیماران (32/2±23/13)  و پرستاران (86/6 ± 2/31) کمترین مقدار را داشتند.
نتیجه گیری: نتایج مبـین این مطلب می‏باشند که در بحث ارزیابی نباید تنها به یک گروه از مخاطبین اکتفا نمود، بلکه برای ارزیابی بهتر و جامع‏تر لازم است گروه‏های مختلف در امر ارزشیابی دخیل باشند
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی 360 درجه˛ عملکرد بالینی، دستیاران گروه گوش و حلق و بینی
متن کامل [PDF 581 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1397/12/25
فهرست منابع
1. Aronson L, Niihau’s B, Hill-Sakurai L, Lai C & O'Sullivan PS. A comparison of two methods of Teaching reflective ability in Year 3 medical students. Medical Education 2012; 46(8):807-14
2. Chandler N, Henderson G, Park B, Byerley J, Brown WD, Steiner MJ. Use of a 360-degree evaluation in the outpatient setting: the usefulness of nurse, faculty, patient/family, and resident self- evaluation. J Grad Med Educ. 2010;2(3):430–434
3. Rowlandson; Peter (2003) The Development of a Methodology for Scoring University Instructors ‘Performance: a case study involving two Thai universities Journal of Quality in Higher Education. 2003; 19(1): 55-68
4. Baharvand P, Nazer M. The assessment of 360- degree instrument's validity and reliability for evaluation of medical students' performance. J Med Edu Dev. 2013;5(9):1-6
5. Overeem K, Wollersheim H, Driessen E, Lombarts K, Van De Ven G, Grol R, et al. Doctors’ perceptions of why 360-degree feedback does (not) work: A qualitative study. Med Educ 2009; 43 (9): 874-82
6. Griffiths CE. Competency assessment of dermatology trainees in the UK. Clin Exp Dermatol 2004; 29 (5): 571-5
7. Joshi R, Ling FW, Jaeger J. Assessment of a 360-degree instrument to evaluate residents’ competency in interpersonal and communication skills. Acad Med 2004; 79 (5): 458-63
8. Overeem K, Faber MJ, Arah OA, Elwyn G, Lombarts KM, Wollersheim HC, et al. Doctor performance assessment in daily practice: Does it help doctors or not? A systematic review. Med Educ 2007; 41 (11): 1039-49
9. Antonioni, D. Park, H. The relationship between rate affect and three Sources of 360-degree feedback ratings. Journal of management, 2002; Vol 27 (4).
10. Karemi Moneghi H, Yavari M, Rajab Dizavandi F. Practical Guide to Clinical Teaching effectiveness. School of Nursing and Midwifery, Mashhad University.2013;2
11. Berger JS, Pan E, Thomas J. A randomized, controlled crossover study to discern the value of 360-degree versus traditional, faculty-only evaluation for performance improvement of anesthesiology residents. [Online]. 2008. Available from: URL: http://www.asahq.org/jepm/archive Volumes/ManuscriptJEPMv3.pdf
12. Collins ML The thin book of 360-degree feedback: A Manager is Guide. Plano, TX; Thin Book Publishing Company; 2000
13. Malmvn Z. Iran University of Medical Sciences hospital administrators merit review based on feedback model 360. Master's thesis, University of Medical Sciences, School of Management. 2005
14. Menna JH., Petty M, Wheeler R.P, Vang O. Evaluation of Medical Student Professionalism: IAMSE 2005; 15(2):45-9
15. Nelson, EC. Gentry, MA. Mook, KH. et al. How many patients are needed to provide reliable evaluations of individual clinicians? Med Care. 2004; 42: 259-66
16. Joshi R, Ling FW, Jaeger J. Assessment of a 360-degree instrument to evaluate residents’ competency in interpersonal and communication skills. Acad Med 2004; 79 (5): 458-63
17. William, B. Brinkman, Sheela R. Geraghty, Bruce P. et al. Evaluation of Resident Communication Skills and Professionalism: A Matter of Perspective? PEDIATRICS 2006; 118(4): 1371-82
18. Davis, John D. Comparison of Faculty, Peer, Self, and Nurse Assessment of Obstetrics and Gynecology Residents. Obstetrics & Gynecology 2002; 99 (4): 647–651
19. Ooungemi, D. Gonzalez, G. Fong. A et al. From the eye of the nurses: 360-degree evaluation of residents. J Contain Educe Health Prof 2009; 29 (2): 105-10. Goldstein R, Zucker man B. A perspective on 360-degree evaluation. J pediatr. 2010; 156:1-2
20. Goldstein R, Zucker man B. A perspective on 360-degree evaluation. J pediatr. 2010; 156:1-2.
21. Paolo, A. Bonaminio, G. Measuring outcomes of undergraduate medical education: residency directors’ ratings of first year residents. Acad Med 2003; 78(1):90–5
22. Stark, R. korensein, D. Karani, R. Impact of a 360-degree professionalism assessment on faculty comfort and skills in feedback delivery. J Gen Intern Med 2008; 23(7): 969-72
23. Wood, J. Collins, J. Burnside, ES. et al: Patient, faculty, and self-assessment of radiology resident performance: a 360degree method of measuring professionalism and interpersonal/ Communication skills. Acad Radiol. 2004; 11(8): 931–9
24. Musick, DW. McDowell, SM. Clark, N. Pilot Study of a 360-DegreeAssessment Instrument for Physical Medicine & Rehabilitation. Am. J. Phys. Med. Rehab I 2003l; 82(5): 394-403
25. Ghoharian, V. Comparative Evaluation of teacher’s surgery by residents with teacher evaluation. Journal of Medic Educe, 2005; 3(3), [In Persian]
26. Javaheri Zadeh, N. Mehrabi, J. Bazoo Band, F. degree feedback evaluation results and performance compared to traditional methods and its relationship with employee satisfaction Lorestan University of Medical Sciences. Management development. 2011; 6, 57-67, [In Persian]
27. Higgins, R. S., Adams, C., Dyson, A., Burke, J. 360- Degree Feedback Survey to Assess Faculty Competency in the Cardiothoracic Surgery Practice, Journal of surgical research 2007;137 (2), 302
28. Ghaitani, A. Investigating the competencies of faculty members of Islamic Azad University of Borujerd Branch using 360-degree feedback method. Thesis for Master of Science in Management.2010
29. Lelliott, P. Williams, R. Mears, A. et al. Questionnaires for 360-degree assessment of consultant psychiatrists: Development and psychometric properties. Be j psychiatry. 2008; 193(2):156-60


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها