:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 12-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شواهد در بازنگری کوریکولوم طب ایرانی
سید علی کمالی ، سیدحمید کمالی ، زهرا قربانی‌فر* ، سیده جیهان حسینی خبیر ، شیما اصفهانی ، نورین خرمشاهی
گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (4419 مشاهده)
مقدمه: نهادینه‌سازی رویکرد آموزش پاسخگو موضوع مورد توجه در حوزه آموزش پزشکی است. در طراحی کوریکولوم رشته طب ایرانی جهت ارتقای کیفیت آموزشی، به جمع‌آوری اطلاعات، شواهد، تفحص در منابع و مستند سازی مبتنی بر شواهد برای تصمیم‌گیری‌ها نیازمندیم.
مواد و روشها: این گزارش کوتاه با هدف بررسی و مطالعه روش‌های تدریس، نحوه ارزشیابی، محتوای تدریس حکمای برجسته طب سنتی سده‌های متعدد، چون "بقراط"، "جالینوس"، "محمد ابن زکریای رازی" و "ابن سینا" در حوزه آموزش انجام شد.
یافته‌ها: رازی اعتقاد داردکتاب‌هایی مانند کتاب تقدمه المعرفه بقراط و کتاب‌های جالینوس در زمینه انواع تب‌ها وحملات آن، ادویه مفرده، اوقات بیماری و اینکه هر بیماری در چه مرحله‌ای قرار دارد، اسطقسات، بحران‌ها، نحوه برخورد با بیماری‌های حاد به روش تغذیه، اسباب و علایم بیماری‌ها، تدابیر فوری، مزاج و نبض جزو اولین کتاب‌هایی هستند که خواندن آنها برای دانشجویان ضروری است. همچنین او توصیه می‌کند که یک پزشک بهتر است با اکثرکتب موجود در حیطه کار خود آشنا شود.
بحث و نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشجو موظف به مباحثه و درک عمیق مطالب تحت نظر هدایت‌گر بالادستی خود است. کسب مهارت و توانمندی‌های شایسته یک طبیب با مطالعه کتابهای بیشتر و آزمون‌های پیاپی توسط استادان حاصل می‌شود. در یک جمله، کسی طبیب نمی‌شود مگر با ارزیابی و آزمون‌ها و آزمایش‌های مکرر.آموزش ترتیبی، آموزش تقدمی، آموزش علمی و عملی شایع‌ترین روش‌های یادگیری مورد استفاده در طب سنتی ایرانی بوده‌اند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، طب ایرانی (طب سنتی)، کوریکولوم، ارزیابی، مبتنی بر شواهد
متن کامل [PDF 550 kb]   (1058 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1397/12/25
فهرست منابع
1. Kamali S, Ghorbanifar Z, Isfahani SH, et al. Evaluation of access to the course of Hakim. Avicenna Journal of Phytomedicine. 2015 Supplement, Vol. 5, p46-46. 1/2p
2. Kamali S, Ghorbanifar Z, Isfahani SH, et al. Designing self-assessment questionnaire for Persian medicine in the field of education at Tehran University of Medical Sciences. Biannual J of Med Edu. Education Development Center. Babol Univ of Med Sci,6(1); 51 Autum & Winter, 2018
3. Yaghoubifar M, Ghodrati A, Mirmousavi S. The first step towards institutionalizing approach of responsive education: Survey the current status of training courses of environmental health from perspectives of students. . Biannual J of Med Edu. Education Development Center. Babol Univ of Med Sci, 5(1); Autum& Winter, 2017; pp: 40- 46
4. Jones R, Higgs R, de Angelis C, Prideaux D. Changing face of medical curricula. The Lancet. 2001; 357(9257):699- 703
5. Razi, M. Al- Murshid aw al-Fusul. . 2nd ed. Edited by: Iskander B Zaki. Cairo: The Institute of Arabic manuscripts.1995:12-14
6. Ibn Sina. The Canon of Medicine (al-Qānūn fī al-Ṭibb). V1. 1st ed. Beirut-Lebanon: Alaalami library. 2005: 63
7. Ghazban, SJ. (In translation) Uyun Al- Anba Fi Tabaqat Al- Atibba. Ibn Abi Uṣaibiʿa, Aḥmad Ibn Al-Qāsim. V1. 1st ed. Tehran. Research Institute for Islamic & Complementary Medicine. Iran University of Medical Sciences. 2008: 95- 96. 133. 136-147. 151-157. 268-276
8. Al-Rohawi, I. Adab al-Tabib ("Practical Ethics of the Physician" or "Practical Medical Deontology"). 1st ed. Tehran. Research Institute for Islamic & Complementary Medicine. Iran University of Medical Sciences. 2009: 78, 105, 179- 180, 186
9. Ibn Ridwan A. Book Alnaf advertisement medicine production quality education. 1st ed. Edited by: Samarrai, K. Baghdad: Jame'ah Baghdad. 1986: 42-43, 107-113
10. Ibn al-Nafis, A. Al-Shamil fi al-Tibb. V1. 1st ed. Tehran. . Research Institute for Islamic & Complementary Medicine Iran University of Medical Sciences. 2009: 14
11. Samarrai K. Brief history of medicine arabic. V1. Tehran. Research institute for Islamic & complementary medicine. Iran University of medical sciences. 2009: 204-205
12. Ibn Juljul, S. Ṭabaqāt al-aṭibbā‟ w‟al-hukamā‟ (Generations of physicians and Wise Men).1st ed.Cairo: French Scientific Institute printing press. 1955:46
13. Razi, M. The Virtuous Life (al-Hawi).v4. 1st ed. Beirut: Dar Al-Ehya. Al-Turath Al-Arabi.20001: 72
14. Mozafarzadeh B. (In translation). Pharmacology in Medicine {(Daroushansi Dar Pizchke)}. Al-Biruni M. V1. 1st. Persian Language and Literature Academy. Publishing group asar. Tehran. 2004: 113
15. Sami Khalaf H. Ṭibb and daroushansi. V1. 1st. Catalog of manuscripts of the virtual book. Tehran. Iran University of medicine. 2008:74
16. Badawi, A. A'rstoutalis fi alnfs. 1st ed. Beirut: Dar al-Qalam. 1980:41-45
17. Mohaghegh M. Ibn Hindu, Physician and philosopher from Tabarestan and Kitab-I Miftah al-Tibb with introduction on medical sciences in Islam and Iran. Tehran. Society for the Appreciation of Cultural Works and Dignitaries. 2014: 37-42
18. Galenus. To Ogluqen, Summarized and Explained Hunayn ibn Ishaq, Investigation of Muhammad Salim Salim Dar al-Kuttab Press 1982: 3
19. Galenus - translator: Hunayn ibn Ishaq, Muhammad Salim Salim, a book of Galen in Alostksat on the opinion of Hippocrates, the Commission Egyptian General Book, Cairo, 1986: 3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها