:: دوره 6، شماره 1 - ( 12-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 21-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی بابل
مریم سیدمجیدی، ثریا خفری، شبنم سوهانیان، سید علی سید مجیدی
چکیده:   (644 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش از ارکان اصلی توسعه­ی پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. شناخت نارسایی­ها و آگاهی از میزان تحقق اهداف برنامه­های پژوهشی از جمله ابزارهای لازم و اساسی است که بایستی در اختیار سیاست­گزاران امر پژوهش قرار گیرد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1394 به منظور تعیین موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات فردی و گویه­های پنج گزینه­ای بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS و آزمون­های آماری مرتبط استفاده و سطح معنی­داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: حیطه اجتماعی فرهنگی مانع­ترین عامل و حیطه تهیه و تدوین طرح پژوهشی کمترین مانع در انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی بود. میانگین نمره گویه­های حیطه تهیه و تدوین طرح پژوهشی و حیطه اجتماعی- فرهنگی با سایر حیطه­ها، میانگین نمره گویه­های حیطه اجتماعی فرهنگی در بین مردان و زنان و میانگین نمره گویه­های حیطه­های تهیه و تدوین طرح پژوهشی و اجتماعی- فرهنگی در بین گروه­های آموزشی مختلف به لحاظ آماری اختلاف معنی­داری نشان دادند.
نتیجه گیری: پژوهشگران در هر رشته علمی می­بایست با توجه به تجربیات خود و سایر محققین، نکات ضعف و کمبودهای آن را آشکار سازند. لذا پیشنهاد می­گردد مدیران پژوهشی با استفاده از نتایج این پژوهش در جهت برطرف نمودن موانع انجام پژوهش و ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: موانع، پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی، عضو هیأت علمی
متن کامل [PDF 458 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 1 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها