[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
زهره سهرابی*، مریم عبداللهی، لیلی صالحی
چکیده:   (5157 مشاهده)
سابقه و هدف: پذیرش تلفن همراه در فضای آموزشی از چالش‌های آموزشی سالیان اخیر است. این مطالعه با هدف روان سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه روان‌سنجی برروی ۱۲۰ از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال ۱۳۹۶ انجام گرفت. ابزار اولیه ۲۱ سؤالی این مطالعه پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد. سپس روند روان سنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت ۱۰ متخصص؛ و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. تجانس درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به ‌وسیله روش آزمون باز آزمون پایایی ثبات ابزار مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: در مقیاس اولیه ۲۱ سؤالی بر اساس شاخص ضریب تأثیر بالای ۵/۱ و شاخص محتوی بالای ۶۲/۰ و نسبت روایی بالای ۷/۰، ۲۰ سوال حفظ شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تمامی این ۲۰ سؤال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای ۱ برای هر عامل، چهار عامل فواید یادگیری، محدودیت‌های یادگیری، قابلیت کاربرد، آزادی عمل استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش‌بینی ۵۱۶/۶۸% از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه است. این نتایج می‌تواند جهت سنجش نگرش دانشجویان در زمینه استفاده از تلفن همراه در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، روان‌سنجی، تلفن همراه
متن کامل [PDF 632 kb]   (1481 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30
فهرست منابع
1. Weist T& Schofield CP. The opportunities of mobile learning for executive education.The Ashridge Journal
2. Walsh K. Mobile learning in medical education: review .Ethiopian Journal of Health Sciences
3. Sung YT, Chang KE, Liu TC. The effects of integrating mobile devices with teaching and Learning on students' learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Computers & Education
4. Bdillahi Barreh K, Zoraini Wati A Student’s attitudes and perceptions toward the effectiveness of mobile learning in university of Djibouti. International Journal of Education and Research
5. Liu TC, Lin YC, Tsai MJ, Paas F. Split-attention and redundancy effects in mobile learning in physical environments. Computers&Education
6. Roschelle J, Rafanan K, Bhanot R, Estrella G, Penuel B, Nussbaum M, et al. Scaffolding group explanation and feedback with hand held technology: impact on students' mathematics learning.Educational Technology Research and Development
7. Valk JH, Rashid AT, Elder L. Using mobile phones to improve educational outcomes: An analysis of evidence from Asia. International Review of Research in Open and Distance Learning
8. Zare Bidaki M, Rajabpour Sanati A, Rahmanian Sharifabad A. Designing mobile electronic books as a new model of providing learning contents for medical sciences. Strides in Development of Medical Education
9. Cavus N, Ibrahim D. M-Learning: An experiment in using SMS to support learning new English language words. British Journal of Educational Technology
10. Fleischer, H. What is our current understanding of one-to-one computer projects: a systematic narrative research review. Educational Research Review
11. Al-Fahad FN Students’ Attitudes and Perceptions towards the Effectiveness of Mobile Learning in King Saud University, Saudi Arabia. The Turkish Online of Educational Technology
12. Shih K, Chen H, Chang C, Kao T. The Development and Implementation of Scaffolding-Based Self-Regulated Learning System for e/m-Learning. Journal of Educational Technology & Society
13. Maniar N, Bennett E, Hand S, Allan G. The effect of mobile phone screen size on video based learning. Journal of Software.
14. Oroujlou N,Vahidi M. Motivation , attitude and language learning. Procedia Social and Behavioral Sciences
15. Manian A, Sohrabi B, Mortezaei A. Factors affecting the adoption of mobile learning. Rsearch administration Journal.
16. Khorasani A, Abdolmaleki J, Zahedi H. Factors Affecting E-Learning Acceptance among Students of Tehran University of Medical Sciences Based on Technology Acceptance Model (TAM). Iranian Journal of Medical Education
17. Celik A. M-learning attitude scale validity and reliability analysis Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Kasım
18. Khaddge F,Knezek G.Intoducing a mobile learning attitude scale for higher education, X world conference on computer in education,Torun, Poland, july
19. Farouk A. Tutors / Students Attitudes towards E-learning courses in Social Work, a study applied in Fayoum university“Research published in th international Conference of Social Work and improve the quality of life, University Helwan cairo
20. Wang YS, Wu MC, Wang HY. Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning. British Journal of Educational Technology
21. Jairak K, Praneetpolgrang P, Mekhabunchakij K. An Acceptance of mobile learning for higher education student in Thailand. The sixth international conference on e-learning for knowledge based society, Thailand, ; - December
22. Huang JH, Lin YR & Chuang ST.Elucidating user behavior of mobile learning a perspective of the extended technology acceptance model.The electronic library
23. Uzunboylu H, Ozdamli F. Teacher perception for m-learning Scale development and teachers’ perceptions Journal of Computer Assisted Learning
24. Khaddge F, Knezek G. Introducing a mobile learning attitude scale for higher education. X world conference on computes in education, Torun, Poland
25. Shahbai H, Baghani moghadam MH,Mohammad Lou A,Motlagh Z, Masoudi Borogeni D. Assessing the effect of mobile on socio-educational performance among Yaad students. Global Media Journal
26. Gemmill EL, Peterson M. Technology Use among College Students: Implications for Student Affairs Professionals. NASPA Journal
27. Saeedi AA. Effects of lasting communications on consumer behavior study.Global Media Journal
28. Karimi A, Hashim Y, Khan NM. Mobile Learning Perception and Interest among Higher Education Distance Learners in Asia. In Z. Abas et al. (Eds.), Proceedings of Global Learn Asia Pacific
29. Uzunboylu H, Cavus N, Ercag E. Using mobile learning to increase environmental awareness. Computers & Education
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Psychometric study of the student’s attitudes towards mobile learning scale among medical students in Iran University of Medical Sciences . mededj 2017; 5 (2) :1-8
URL: http://mededj.ir/article-1-225-fa.html

سهرابی زهره، عبداللهی مریم، صالحی لیلی. روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران . مجله آموزش پزشکی. 1396; 5 (2) :1-8

URL: http://mededj.ir/article-1-225-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4642
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)