:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (4045 مشاهده)
سابقه و هدف: پذیرش تلفن همراه در فضای آموزشی از چالش‌های آموزشی سالیان اخیر است. این مطالعه با هدف روان سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه روان‌سنجی برروی ۱۲۰ از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال ۱۳۹۶ انجام گرفت. ابزار اولیه ۲۱ سؤالی این مطالعه پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد. سپس روند روان سنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت ۱۰ متخصص؛ و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. تجانس درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به ‌وسیله روش آزمون باز آزمون پایایی ثبات ابزار مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: در مقیاس اولیه ۲۱ سؤالی بر اساس شاخص ضریب تأثیر بالای ۵/۱ و شاخص محتوی بالای ۶۲/۰ و نسبت روایی بالای ۷/۰، ۲۰ سوال حفظ شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تمامی این ۲۰ سؤال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای ۱ برای هر عامل، چهار عامل فواید یادگیری، محدودیت‌های یادگیری، قابلیت کاربرد، آزادی عمل استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش‌بینی ۵۱۶/۶۸% از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش از طریق تلفن همراه است. این نتایج می‌تواند جهت سنجش نگرش دانشجویان در زمینه استفاده از تلفن همراه در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، روان‌سنجی، تلفن همراه
متن کامل [PDF 270 kb]   (1096 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/6/29
فهرست منابع
1. Weist T& Schofield CP. The opportunities of mobile learning for executive education.The Ashridge Journal, 2012; 1-7
2. Walsh K. Mobile learning in medical education: review .Ethiopian Journal of Health Sciences. 2015; 25(4):363-366
3. Sung YT, Chang KE, Liu TC. The effects of integrating mobile devices with teaching and Learning on students' learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Computers & Education.2016;94: 252-275
4. Bdillahi Barreh K, Zoraini Wati A. Student’s attitudes and perceptions toward the effectiveness of mobile learning in university of Djibouti. International Journal of Education and Research , 2015;3(1):601-612
5. Liu TC, Lin YC, Tsai MJ, Paas F. Split-attention and redundancy effects in mobile learning in physical environments. Computers&Education .2012;58,172-180
6. Roschelle J, Rafanan K, Bhanot R, Estrella G, Penuel B, Nussbaum M, et al. Scaffolding group explanation and feedback with hand held technology: impact on students' mathematics learning.Educational Technology Research and Development, 2010; 58(4), 399-419
7. Valk JH, Rashid AT, Elder L. Using mobile phones to improve educational outcomes: An analysis of evidence from Asia. International Review of Research in Open and Distance Learning. 2010; 11(1):117-140
8. Zare Bidaki M, Rajabpour Sanati A, Rahmanian Sharifabad A. Designing mobile electronic books as a new model of providing learning contents for medical sciences. Strides in Development of Medical Education. 2012; 9(1):1824
9. Cavus N, Ibrahim D. M-Learning: An experiment in using SMS to support learning new English language words. British Journal of Educational Technology, 2009; 40(1), 78-91
10. Fleischer, H. What is our current understanding of one-to-one computer projects: a systematic narrative research review. Educational Research Review, 2012; 7:107-122
11. Al-Fahad FN. Students’ Attitudes and Perceptions towards the Effectiveness of Mobile Learning in King Saud University, Saudi Arabia. The Turkish Online of Educational Technology, 2009;8(2):111-119
12. Shih K, Chen H, Chang C, Kao T. The Development and Implementation of Scaffolding-Based Self-Regulated Learning System for e/m-Learning. Journal of Educational Technology & Society, 2010; 13(1), 80-93
13. Maniar N, Bennett E, Hand S, Allan G. The effect of mobile phone screen size on video based learning. Journal of Software. 2008;3(4):51–61
14. Oroujlou N,Vahidi M. Motivation , attitude and language learning. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2011;29: 994-1000
15. Manian A, Sohrabi B, Mortezaei A. Factors affecting the adoption of mobile learning. Rsearch administration Journal. 2014; 6(12):131-154
16. Khorasani A, Abdolmaleki J, Zahedi H. Factors Affecting E-Learning Acceptance among Students of Tehran University of Medical Sciences Based on Technology Acceptance Model (TAM). Iranian Journal of Medical Education 2011; 11(6): 664-74
17. Celik A. M-learning attitude scale: validity and reliability analysis. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Kasım .2013 Cilt: 2 Sayı: 4 Makale No: 20 ISSN: 2146-9199
18. Khaddge F,Knezek G.Intoducing a mobile learning attitude scale for higher education, X world conference on computer in education,Torun, Poland, july 2013; 226-235
19. Farouk A. Tutors / Students Attitudes towards E-learning courses in Social Work, a study applied in Fayoum university“Research published in 22th international Conference of Social Work and improve the quality of life, University Helwan cairo,2009; 10-11 march
20. Wang YS, Wu MC, Wang HY. Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning. British Journal of Educational Technology, 2008;40(1), 92-118
21. Jairak K, Praneetpolgrang P, Mekhabunchakij K. An Acceptance of mobile learning for higher education student in Thailand. The sixth international conference on e-learning for knowledge based society, Thailand, 2009;17-18 December
22. Huang JH, Lin YR & Chuang ST.Elucidating user behavior of mobile learning a perspective of the extended technology acceptance model.The electronic library, 2007;585-598
23. Uzunboylu H, Ozdamli F. Teacher perception for m-learning: Scale development and teachers’ perceptions. Journal of Computer Assisted Learning, 2011; 27: 544-556
24. Khaddge F, Knezek G. Introducing a mobile learning attitude scale for higher education. X world conference on computes in education, Torun, Poland, 2013:226-235
25. Shahbai H, Baghani moghadam MH,Mohammad Lou A,Motlagh Z, Masoudi Borogeni D. Assessing the effect of mobile on socio-educational performance among Yaad students. Global Media Journal, 2013;8(2):69-89
26. Gemmill EL, Peterson M. Technology Use among College Students: Implications for Student Affairs Professionals. NASPA Journal, 2006; 43 (2): 280-300
27. Saeedi AA. Effects of lasting communications on consumer behavior study.Global Media Journal. 2005;1
28. Karimi A, Hashim Y, Khan NM. Mobile Learning Perception and Interest among Higher Education Distance Learners in Asia. In Z. Abas et al. (Eds.), Proceedings of Global Learn Asia Pacific 2010 ; 4130-4139
29. Uzunboylu H, Cavus N, Ercag E. Using mobile learning to increase environmental awareness. Computers & Education, 2009; 52(2), 381-389


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها