:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 46-40 برگشت به فهرست نسخه ها
گام نخستین در جهت نهادینه سازی رویکرد آموزشِ پاسخگو: بررسی وضعیت موجود کارآموزیهای بهداشت محیط از دیدگاه دانشجویان
محمدعلی یعقوبی فر ، اکرم قدرتی* ، سیدجمال میرموسوی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده:   (5409 مشاهده)

سابقه و هدف: دوره های کارآموزی فرصت مناسبی است تا دانشجویان با رشته ی تحصیلی، زمینه های شغلی خود در آینده و نیازهای جامعه بهتر آشنا شوند و با برنامه ها و تکنولوژی های روز در ارتباط با رشته خود همگام شوند. مطالعه حاضر با هدف شناخت وضعیت موجود کارآموزی در عرصه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار طراحی گردید.

مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. این پژوهش بر روی دانشجویان دوره کارشناسی بهداشت محیط ترم 8  انجام شده است. روش نمونه گیری سرشماری بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. روایی محتوا توسط متخصصان تایید شد و پایایی نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ  0/74 گزارش شد. از روشهای آمار توصیفی و نرم افزار SPSS  نسخه 16 برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است.

یافته ها: در مجموع 48 دانشجو در پژوهش شرکت نمودند که  15 نفر مرد (31/25%) و 33 نفر زن (68/75%) بوده اند. دانشجویان نظر مثبتی نسبت به طراحی، سازماندهی، اجرا و ارزشیابی، آموزش های مقدماتی، برنامه های نظارتی و کنترلی و اقدامات اداری مورد نیاز فعالیت های کارآموزی نداشتند. در تمام آیتم ها میانگین پایین تر از حد متوسط جامعه (2/5) بود. به طور کلی بیش از 77/95 درصد دانشجویان نظر مساعدی نسبت به برنامه ها و فعالیت های کارآموزی نداشتند و تنها 21/21 درصد نظر مطلوبی داشتند.

نتیجه گیری: نتایج نظرات دانشجویان نشان داد که در تمام آیتم ها میانگین نظرات دانشجویان پایین تر از حد استاندارد است. برگزاری آزمون نهایی پس از اتمام دوره کارآموزی، انجام عملی دروس و فعالیتهای کارآموزی توسط خود دانشجویان، توجه به مشکلات کارآموزی و برنامه ریزی صحیح و دقیق از راه هایی است که به بالارفتن کیفیت دوره های کارآموزی کمک زیادی خواهد نمود.

متن کامل [PDF 373 kb]   (1950 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Bahador H. Reviewing the curricula. First Edition. Tehran: Tohfe: Boshra. Iran University of Medical sciences Iran.2007
2. Hamdi M, Soleimani B, Nasr-Isfahani B, Mandegar HA. [barrasye vazeiat fareghottahsilan salhay 1368 ta 1373 daneshkade behdasht Isfahan az nazar eshteghal va edame tahsil].Journal of research in medical sciences.1998, 3(1), 6- 32. [Persian]
3. Malakoutian M, Parvaresh A. The Employment Situation of Environmental Health Graduates in Iran between 1996 - 2002. Iranian Journal of Medical Education. 2003; 3 (2):65-71. [Persian]
4. Hamdi MR, Parvaresh AR, Amin M. Job Description and Educational Needs of Different Levels of Environmental Health Graduates. Iranian Journal of Medical Education 2006; 5(2): 63-70. [Persian]
5. Marandi R, Azizi R, Larijani B, Jamshidi H.[ Health in the Islamic Republic of Iran]. First Edition. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences. 1998. [Persian]
6. Kermansaravi F, Razaghi A, Saljoghi M. [The investigation of quality in Zahedan University of Medical Sciences from students’ view points and solution to improve the situation]. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2(0):34 - 5. [Persian]
7. Tabrizi JS, Mardani L, Kalantari H, Hamzehei Z. Clerkship from the Perspective of Students of Health Services Management and Family Health in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education.2010, 10(4), 439-451. [Persian]
8. Samadi MT, Taghizadeh J, Kashi-Tarash-Esfahani Z, Mohammadi M. Evaluating environmental health students’ attitudes toward their discipline and future career in Hamedan University of medical . Iranian journal of medical education . Winter 2010, 9, 4(24); 331 to 336
9. Hamidzadeh Arbabi Y., Sadeghi H., Aligadri M., Hazrati S., Mokhtari A., Sadig A., Sarvi F., Tafaroji R., Shahi R. Internal evaluation profile and educational status of environmental health technician students of medical sciences . Journal of health and hygiene. Fall 2010, 1, 2(2); 42 to 51
10. Dehghani R, Vazirianzadeh B, Ramazani Y, Islami H. The qualitative and quantitative evaluation of research method education course for MSC and BSC environmental health student in Kashan University of Medical Sciences . journal educational development of Jondishapur. Winter –Spring 2012, 2, 3; 51 – 59
11. Remmen R, Denekens J, Scherpbier A, Hermann I, van der Vleuten C, Royen PV, Bossaert L. An evaluation study of the didactic quality of clerkships. Med Educ. 2000 Jun; 34(6):460-4
12. Mirmoghtadaee Z, Karamalian H. Comparison between core courses curriculum and hands on programs experienced by BS midwives and occupational needs from the viewpoint of teachers and midwives working in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (2):163-164. [Persian]
13. Mirmoghtadaee Z, Karamalian H. Comparison between core courses curriculum and hands on programs experienced by BS midwives and occupational needs from the viewpoint of teachers and midwives working in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (2):163-164. [Persian]


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها