[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 32-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش به روش شبیه سازی بر کیفیت بی حرکت سازی ستون فقرات
فاطمه مقیمی* ، منصور دیانتی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران
چکیده:   (5476 مشاهده)

سابقه و هدف: عدم مهارت پرستاران در ایفای نقش خود ممکن است منجر به تشدید مشکل و عوارض جبران‌ناپذیر برای قربانیان حوادث ‌شود. نمی‌توان منتظر شد تا پرستاران به ‌تدریج با قرار گرفتن در موقعیت‌های بحرانی، تجربه و مهارت لازم را کسب کنند، بلکه جهت ایجاد این مهارت‌ها به آموزش گام‌به‌گام و قرار دادن دانشجویان در این موقعیت‌ها نیاز است. شبیه‌سازی در محیط کارگاهی از بهترین روش‌های آموزشی به شمار می‌آید. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش شبیه‌سازی بر کیفیت بی‌حرکت سازی ستون فقرات مصدومین فرضی توسط دانشجویان پرستاری کاشان در سال 95 انجام شد.

مواد و روشها: این پژوهش به صورت نیمه تجربی از نوع قبل و بعد، در یک گروه بود که طی آن تعداد 34 نفر از دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 به روش سرشماری انتخاب شدند.  ابتدا سطح مهارت دانشجویان در ثابت سازی ستون فقرات مصدوم فرضی با استفاده از مولاژ مورد بررسی قرار گرفت سپس تحت آموزش به روش شبیه‌سازی قرار گرفته و یک ماه بعد مجددا ارزیابی شدند. ابزار این مطالعه، چک‌لیست محقق ساخته‌ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بخش فهرست وارسی جهت ارزیابی مهارت دانشجو متشکل از استانداردهای حرفه‌ای مرتبط با روش بی‌حرکت سازی ستون فقرات مصدومین (لاگرول کردن) بود که روایی آن توسط اساتید مرتبط با حرفه مورد تایید قرار گرفت. مهارت دانشجویان با چک‌لیست مذکور ارزیابی و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: در این مطالعه، نمونه‌ها شامل 9 نفر (26/5%) مرد و 25 نفر (73/5%) زن با میانگین سنی 22 سال بودند. کیفیت بی‌حرکت سازی مؤثر ستون فقرات مصدوم توسط دانشجویان در 2/9% موارد مطلوب ارزیابی شد که پس از گذراندن دوره در محیط شبیه‌سازی‌شده در کارگاه آموزشی کیفیت بی‌حرکت سازی در 70/6% موارد مطلوب بود. همچنین بین نمرات مهارت دانشجویان پرستاری قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (p<0/001).

نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به روش شبیه سازی بر کیفیت بی حرکت سازی ستون فقرات مصدومین توسط دانشجویان پرستاری موثر بوده و باعث ارتقا آمادگی پرستاران در این زمینه می شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، روش شبیه سازی، بی حرکت سازی، ستون فقرات، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 521 kb]   (1609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Khankeh KH. Hospital preparedness in disaster: the country program. Published by University of Welfare and Rehabilitation Sciences.2012
2. Mitani Satoko, Kuboyama Kazutoshi, Shirakawa Taro.Nursing in Sudden-Onset Disasters Factors and Information that Affect Participation. Prehospital and Disaster Medicine.2003;18(4):359-366
3. Carole C J, Glynnis L, Ann C, Sandra S. The role of public health nurses in emergency preparedness and response: A position paper of the association of state and territorial directors of nursing. Public Health Nursing. 2008; 25(4): 361
4. Langan JC JD. Preparing Nurses for Disaster Management. Last Edition. Prentice Hall; 2005
5. Greaves, J., Porter, K., Hodgetts, T., & Wollard, M. (2006). Emergency Care: A Textbook for paramedics. 2ed. Edinburgh: Saunderse Elsevier Co
6. Nikravan-Mofrad Zohari Anboohi The effect of simulation training method on enabling student nurses in advanced pre-hospital operation Cardiovascular Nursing Journal1(4), Winter 2012
7. Jafari F, Hakimian M.R, Saboori M. What is the clinical skills learning center (CSLC)? Iranian J Med Educ 2002 (3): 21-9
8. Hovancsek, M., et al. (2009). Creating simulation communities of practice: An international perspective, Nursing Education Perspectives, 30(2), 121-125
9. Dawson, S. (2006). Procedural simulation. Journal of Vascular and Interventional Radiology, 17, 205-213
10. Nehring WM.U.S. Boards of nursing and the use of high fidelity patient simulators in nursing education. J profession Nurs 2008; 24(2): 109-17
11. Cannon-Diehl. M.R. (2009). Simulation in health care and nursing: State of the science. Critical Care Nursing Quarterly, 32(2),128
12. Maghaminejad F .Hajbaghery M, The Quality of Pre-hospital Circulatory Management in Patients With Multiple Trauma Referred to the Trauma Center of Shahid Beheshti Hospital in Kashan, Iran, in the First Six Months of 2013 Nurs Midwifery Stud. Inpress(Inpress): e32708
13. Faraji A, Khankeh HR, Hosseini MA, Abdi K, Rezasoltani P Effect of simulated training course on preparedness of nurses to do prehospital Triage. Journal of Health Promotion Management 1392-2(4)
14. Kalani Z, Vaziri SF, Koohpayezadeh J. Comparison of the education effect in simulated environment with educational film on acquiring midwifery students' episiotomy skill. J Med Edu Dev 2016; 11(1): 91-99
15. mardani M, Shams Khoramabadi M, mosadegh AA, rezapoor S. Investigation of educational impact on emergency clinical skills of medical students of Lorestan University of medical sciences. Yafteh. 2011; 12 (3)
16. H Karimi Moonaghi, A Derakhshan, N Valai. The effectiveness of video-based education on gaining practical learning skills in comparison with demonstrating methods effectiveness among university students- J Med Educ, 2003
17. Williams, J., Maryalice, N., Carri, C. (2008). The Effectiveness of Disaster Training for Health Care Workers: A Systematic Review. Ann Emerg Med, 52, 211-222
18. Duong K, Grad Dip. Disaster education and training of emergency nurses in South Australia. Australasian Emergency Nursing Journal (2009) 12, 86-92
19. Henrik, A., Nilsson, K., Göteborg, S. (2009). Questioning Nursing Competences in Emergency Health Care. J Emerg Nurs, 35, 305-11
20. Anderson Mindi LJL, Anderson JoDee M. Evaluating Videotaped Role-Modeling to Teach Crisis Resource Management Principles; . Clinical Simulation In Nursing. 2013;9(9):343- 54
21. Nasrabadi, A.N, Naji, H., Mirzabeigi, G., Dadbakhsh, M. (2007). Earthquake relief: Iranian nurses' responses in Bam, 2003 and lesson learned. International Nursing Review, 54, 13-18
22. Alimohammadi H, Monfaredi B, Amini A, Derakhshanfar H, Hatamabadi H, Bidari Zerehpoush F. Fitness of function and education of pre-hospital emergency technicians in dealing with trauma patients. Edu Strat Med Sci. 2013;6(1):55–9
23. Rankin JA, Then K L, Atack L. Can emergency nurses' triage skills be improved by online learning? Results of an experiment. Journal of Emergency Nursing. 2013;39(1):20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimi F, Dianati M. The effect of simulation education on quality of the spinal column fixation. mededj 2017; 5 (1) :27-32
URL: http://mededj.ir/article-1-208-fa.html

مقیمی فاطمه، دیانتی منصور. تاثیر آموزش به روش شبیه سازی بر کیفیت بی حرکت سازی ستون فقرات. مجله آموزش پزشکی. 1395; 5 (1) :27-32

URL: http://mededj.ir/article-1-208-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)