[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 20-14 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی در آموزش بالینی
یوسف مرتضوی ، ابراهیم علیجانپور ، ام لیلا ربیعی* ، سمانه باباگلی ، رباب نظرپور ، نیلوفر داداشی
گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (6364 مشاهده)

سابقه و هدف: آموزش امری بسیار مهم در یادگیری است و آموزش بالینی یکی از بخش های بنیادین نظام سلامت جامعه می باشد. اگرچه مرکز ثقل آموزش در بیمارستان ها اساتید می باشند ولی دستیاران، بخش مهمی از آموزش را تشکیل می دهند. هدف از این پژوهش تعیین نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی در آموزش بالینی می باشد.

مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن تایید گردید، استفاده شدکه دارای دو بخش اصلی بود. بخش اول شامل پرسشهای مربوط به نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی و بخش دوم مربوط به نظرات دستیاران بیهوشی نسبت به دانشجویان هوشبری بوده است. دانشجویان هوشبری و دستیاران بیهوشی نگرش خود را بصورت کاملا موافق، موافق، بی نظر، مخالف، کاملا مخالف تعیین نمودند. این پرسشنامه در دسترس دانشجویان هوشبری مقطع کارشناسی پیوسته ترم 3، بالاتر و همچنین کارشناسی ناپیوسته هوشبری به تعداد 100 نفر قرار گرفت.

یافته ها: 81 نفر از دانشجویان و 15 نفر از دستیاران پرسشنامه ها را تکمیل کردند و وارد پژوهش شدند. دانشجویان در این مطالعه اعلام داشتند که 33/3% دستیاران توانسته اند خلاء آموزشی موجود را تا حد مطلوبی جبران نمایند. همچنین 48/1%  دانشجویان انجام امور آموزشی توسط دستیاران را مفیدتر از اساتید مربوطه دانستند که اکثریت دستیاران نیز در این رابطه هم عقیده یا بی نظر بوده اند. همچنین 32/1%  دانشجویان با این نظر که آموزش دستیاران به تنهایی بهتر از وضعیت فعلی (مربی بالینی) نمی باشد هم عقیده بودند و بر این نظر بودند که دستیاران در کنار مربیان علاوه بر افزایش معلومات علمی سبب پیشرفت فعالیت های عملی و بالینی آنها نیز میشود.

نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش دانشجویان نگرش مطلوبی نسبت به نقش دستیاران بیهوشی دارند. دستیاران بیهوشی نیز توانسته اند در زمینه آموزش بالینی کمک شایانی به کارآموزان داشته باشند اما این کمک مستلزم برنامه آموزشی مدون و افزایش انگیزه در دستیاران خصوصا دستیاران سال بالا جهت آموزش بالینی می باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجویان هوشبری، دستیاران بیهوشی
متن کامل [PDF 533 kb]   (1795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Stem DT, Williams Bc, Gill A , Gruppen LD, et al. IS there a relationship between attending physicians and residents teaching Skills and students examination Scores? Aced med. 2000 Nov ; 75 (11): 1144-6
2. Metcalfe DH, Matharu M. Students, perception if good and bad teaching: report of a critical incident study . Med Educ. 1995May; 29(3): 193- 7
3. Gararkyaraghi M, Sabouri M, Avizhgan M,et al. Interns' Viewpoints toward the St’Auts of Training by Residents in Isfahan Univeristy of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008 Aut & Win; 7(2): 361-368
4. LaPalio LR. Time study of students and house staff on a university medical service. J Med Educ 1981 Jan;56(1): 61- 4
5. Brown RS. House staff attitudes toward teaching. J Med Educ 1970 Mar; 45(3): 156-9
6. Organization of resident representatives. Resident physician and medical industry interactions: guiding principles. [cited 2009 Jul 19]. Available from: http://www.aamc.org/members /orr/interactionguidelines.pdf
7. Pelletier M, Belliveau P. Role of surgical residents in undergraduate surgical education. Can J Surg 1999 Dec; 42(6): 451-6
8. Soltani Arabshahi SK, Ajami A, Siabani S. [Determination of the effect of teaching skills workshop on the quality of residents' teaching]. Journal of Iran University of Medical Sciences 2004; 39(11): 49-58
9. Jouybari L , Sanagoo A . An Effective Instructor: A Deep Look at Students and Instructors’ Experiences and Perspectives . Strides Dev Med Educ 2010, 6(2): 119-128
10. Seely AJ , Pelletier MP, Snell LS, Trudel JL. Do surgical residents rated as better teachers performs better on in – training examination?. Am J Surg. 1999 Jan؛177(1): 33-7
11. Busari Jo, Prince KJ, scherpbierAJ ,et al. How residents perceive their teaching role in the clinical Setting : a qualitative study. Med Teach 2002 Jan; 24 (1): 57-61
12. Kadivar M, Nakisa H. In Translation: Medical assistants as teachers, Shvnk Thomas L, and Temin Neil (authors). The first edition, Tehran: Ettelaat 1377
13. De SK, Henke PK, Ailawadi G, et al. Attending, house officer and medical student perceptions about teaching in the third- year medical School general Surgery clerkship.J Am Coll surg. 2004 Dec; 199(6): 932-42
14. Tremonti LP, Biddle WB. Teaching behaviors of residents and faculty members. J Med Educ. 1982 Nov; 57 (11): 854-9
15. Al-Qahtani, Faisal M. What constitutes a good clinical teacher? Journal of the Egyptian Public Health Association.April2011;1(86): 62-66
16. Alavi M , Abedi H. Nursing student experience and perception of effective instructor in clinical education. Iranian Journal in Medical Education .1386; 7(2): 325-334
17. Delaram M, Salehiyan T. productivity in clinical education from the nursing and midwifery students, viewpoint. Educ Strateg Med Sci .2011; 4(2): 67-71
18. kamran A , sharghi A , Malekpour A, et al. Status and strategies for improving nursing education in view of nursing students in Ardebil university of Medical science . 2012; 7(27): 25-31
19. Delaram M, Raisie Z, Alidusti M. Strengths and weaknesses of clinical education from the perspective of nursing and Midwifery Shahrkord University of Medical Sciences. Journal of Qom University of Medical Sciences. 1391; 6 (2): 76 -81
20. Hassan Zahraii R , Atashsokhan G, salehi sh. Comparison of correlative factors with effective Clinical teaching from teacher & Student in sight.Iranian Journal in Medical Education. 2007; 7(2): 249- 256
21. Alavi M, Irajpour AR, Nasiri A, et al. Barriers to clinical education: student nurses Experiences. Quarterly Journal of Birjand university of Medical sciences. 2009. 6(1-4).p : 5-11
22. Holaday D, Buckley M. Addressing challenges in nursing education through a clinical instructional model. Nursing Education Perspective.2008.Nov/Dec; 29(6):353-8
23. KarimiMoonaghi H. Teaching style in clinical nursing education: A qualitative study of Iranian nursing teachers’ experiences. Nurse Education in Practice.2009;10(1): 8-12
24. Delaram M. [Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences].Iranian Journal of Medical Education. 2006,6(2):129-135
25. Heidarzadeh M , Izadi A, Rahmani A, et al. Characteristics of Efficient Clinical Teachers: Nursing Educators’ and Students’ Perspectives. Iranian Journal of Medical Education 2012, 11(7): 704-717
26. Bahrami Babaheidary T,Sadati L , Golchini L, et al. Assessment of Clinical Education in the Alborz University of Medical Sciences from Surgical Technology and Anesthesiology Students’ Point of View. Alborz University Medical Journal 3 2012 , 1(3): 143-150
27. Pourghane P, Khaleghdoust T, Paryad E, et al. Nursing students’ attitude about factors influencing clinical learning in Medical University of Guilan. Holist Nurse Midwifery. 2006; 16 (2) :1-7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi Y, Alijanpour E, Rabiee O, Babagoli S, Nazarpour R, Dadashi N. Anesthesia students' attitudes toward the role of anesthesia residents in clinical training . mededj 2017; 5 (1) :14-20
URL: http://mededj.ir/article-1-206-fa.html

مرتضوی یوسف، علیجانپور ابراهیم، ربیعی ام لیلا، باباگلی سمانه، نظرپور رباب، داداشی نیلوفر. نگرش دانشجویان هوشبری نسبت به نقش دستیاران بیهوشی در آموزش بالینی. مجله آموزش پزشکی. 1395; 5 (1) :14-20

URL: http://mededj.ir/article-1-206-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)