[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 39-34 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل
ارسلان قربان پور، قدمعلی طالبی، محمد تقی پور*
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (4440 مشاهده)

سابقه و هدف: در حیطه آموزش، همواره شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی دانشجویان می گردد، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در پاره ای از مطالعات بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ارتباط مستقیمی بدست آمده ولی بعضی از صاحب نظران رابطه مستقیم این دو را مورد تردید قرار داده اند. این پ‍‍‍‍ژوهش با هدف تعیین رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است.

مواد و روشها: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود. دانشجویان مقطع کارشناسی فیزیوتراپی از سال 1387 تا 1389 در این مطالعه شرکت داشتند. حجم نمونه ها 52 نفر در نظر گرفته شد که 40  نفر از آنان نسبت به شرکت در مطالعه رضایت داشته و پرسشنامه را با صداقت تکمیل نمودند. پرسشنامه حاوی دو بخش اطلاعات دموگرافی و آزمون معتبر 58 گزینه ای کوپر اسمیت بود. عزت نفس دانشجویان با این آزمون اندازه گیری و رابطه آن با معدل و سایر اطلاعات دموگرافیک بررسی گردید. داده ها با آزمون های پیرسون و تی _تست با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: میانگین عزت نفس دانشجویان 6/34±34/10 و میانگین معدل آنها 1/05±16/86 بدست آمد. از طریق آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معناداری بین نمره نهایی عزت نفس و معدل (P=0.255) دانشجویان وجود نداشت. اختلاف متوسط عزت نفس بین دانشجویان پسر(5/39±32/00) و دختر (6/62±36/42) با P=0.028 معنادار بود. بین میانگین عزت نفس با وضعیت تاهل ارتباط معناداری(P=0.020) وجود داشت؛ به گونه ای که میانگین عزت نفس متاهلین 1/41±41/00 و مجردین 6/21±33/33 بود. همچنین ارتباط معناداری بین سطح تحصیلات پدر و مادر و رتبه ورودی و سن و عزت نفس مشاهده نشد (P>0.05).

نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی میتوان گفت که اگر چه دانشجویان دارای عزت نفس بالایی می باشند اما این عزت نفس ارتباط زیادی با پیشرفت تحصیلی ندارد. همچنین عزت نفس مستقل از وضعیت تحصیلات پدر و مادر می باشد. جالب تر اینکه عزت نفس بین دختران و افراد متاهل بیشتر از پسران و افراد مجرد است.

واژه‌های کلیدی: عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
متن کامل [PDF 215 kb]   (1068 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/6/29 | انتشار: 1395/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghourbanpour A, Talebi G, Taghipour M. Relationship between self-esteem and academic progress in physiotherapy students at Babol University of Medical Sciences. mededj. 2016; 4 (2) :34-39
URL: http://mededj.ir/article-1-188-fa.html

قربان پور ارسلان، طالبی قدمعلی، تقی پور محمد. رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل. آموزش پزشکی. 1395; 4 (2) :39-34

URL: http://mededj.ir/article-1-188-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)