:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 12-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان بهداشت حرفه ای در مورد ویژگی های تدریس اثربخش
بهنام محمدی*
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (6449 مشاهده)

خلاصه

سابقه و هدف: تحقیق در مورد میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه، بیش از هر چیز در یافتن کمبودها و جبران نواقص آموزشی موثر است؛ چرا که این امر تصویری نسبتا جامع از کیفیت آموزشی دانشگاه ارائه می دهد و منجر به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در کیفیت تدریس استادان خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های تدریس اثربخش از نظر دانشجویان بهداشت حرفه ای انجام شده است.

مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی بر روی92 نفر از  دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای با روش نمونه گیری سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه ای شامل مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. داده های
جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل موثر بر اثربخشی تدریس اساتید، به ترتیب اولویت در حیطه خصوصیات فردی، شیوایی و سادگی کلام (64 درصد)، در حیطه روش تدریس، برقراری ارتباط بین درس و شغل آینده دانشجو (56 درصد، در حیطه دانش پژوهی، تسلط بر موضوع (61 درصد)، و در حیطه قدرت ارتباط با دانشجو، ارتباط دوستانه و صمیمی با دانشجو (48 درصد) می باشند.

نتیجه گیری: بیان شیوا سادگی کلام از نظر دانشجویان مورد بررسی بیشترین تاثیر را در اثربخشی تدریس دارد که می توان با توجه بیشتر به آن در کنار سایر حیطه ها مانند دانش پژوهی، ارتباط خوب با دانشجو و روش های تدریس مناسب به اثربخشی تدریس و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش دست یافت.

واژه‌های کلیدی: اثربخشی، تدریس، دانشجو، بهداشت حرفه ای
متن کامل [PDF 338 kb]   (1669 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/6/29 | انتشار: 1395/6/29
فهرست منابع
1. Verloop N, Meijer P, Jan VD. Teacher knowledge and the knowledge base of teaching. International Journal of Educational Research. 2001; 3 (65). Www. Elsiver. Com/ locate/ jedures
2. Yadegarzadeh M. The influence of formative assessment on educational achievement of the fourth grade students in science. Training & Learning Researches. 2008; 1(27): 67-80. [In Persian]
3. Mokhtari J, Ebadi A, Alhani F. Importance of role-model teaching in nursing students’ education. Educational Strategies in Medical Sciences. 2011; 3(4):149-54. [In Persian]
4. Foley RP, Smilansky J. Teaching techniques: a handbook for health professionals. Keyhan publicatios. 1994
5. Gilbert L, Moor DR. Building interactivity into web courses, Tool for social and instructional. Educational Technology. 1998; 38(3): 29-35.
6. Arasteh H, Mahmoodi-Rad M. Effective teaching, an approach based on evaluation of instruction by students. Koomesh. 2004; 5(2): 1-8. [In Persian]
7. Nasiri E, Asgari F, Faghani M, Bahadori MH, Mohammad-Ghasemi F, Hosseini F, et al. Effective teaching an approach based on student's evaluation. Research in Medical Education, Guilan University of Medical Sciences. 2009; 11(4): 39-44. [In Persian]
8. Zohoor AR, Islami-Nejad T. Effective teaching criteria as viewed by Kerman University of Medical Sciences students. Payesh, Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research. 2002; 4 (1): 5-13. [In Persian]
9. Seif AA. Methods of educational measurement and evaluation. Tehran: Doran; 2003. [In Persian]
10. Salehi Sh, Hassan-Zahrayi R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaei Sh. The characteristics of effective clinical teachers as perceived by nursing faculty and student. Iranian Journal of Medical Education. 2004; 4 (1): 37-43
11. Fitzpatric j. Evaluating teaching effectiveness. Nursing Education Perspectives. 2004; 25(3):109
12. Miller DR, Miller MF. Instruction for college teaching. Miri V, translator. 2thed. Tehran: Samt; 2004. [In Persian]
13. Safavid A. General methods and techniques of teaching. Tehran: Mahyar; 2008. [In Persian]
14. Asgari F, Mahjoub H. Comparative characteristics of effective teaching from perspective of teachers and students of Guilan University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education. 2010; 7 (1). 26-33. [In Persian]
15. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams-Abadi M. Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good University lecturer. Koomesh, Journal of Semnan University of Medical Science. 2009; 2(10): 77-84. [In Persian]
16. Shayestehfard M, Houshyari H, Cheraghian B, Latifzadeh S. Nurse’s opinion towards barriers and facilitators of clinical utilization of research results in Abadan and Khorramshahr hospitals. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10(4):340-9. [In Persian]
17. Schmidt HG, Van-der-Arend A, Moust JH, Kokx I, Boon L. Influence of tutors subject matter expertise on student effort and achievement in problem-based learning. Academic Medicine. 1993; 68(10):784-91
18. Ghadami A, Salehi B, Sajadi Sh, Naji H. Students points of view regarding effective factors in establishing communication between students and faculty members. Iranian Journal of Medical Education. 2007; 1(7): 149-54. [In Persian]
19. Saberian M, Haji-Aghajani S, Ghorbani R, Malek M. Instructors point of view about lesson planning, Semnan Medical University. 2002; Journal of Babol University of Medical Sciences. 2003; 2(1): 33-6
20. Soltani S K, Ghaderi, A. Compiling effective teaching criterion: characteristics of effective teaching as viewed by Iran University of Medical Sciences and Health Services basic sciences centers students & staffs. Journal of Iran University of Medical Science. 2001; 22(7): 287-90. [In Persian]
21. Sharifi M, Jourabchi Z, Alipour M. Teacher’s effectiveness on student assessment of teachers and the course. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences & Services. 2002; 22(5): 81-7. [In Persian]


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها