[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 12-1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 35-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر موسیقی علمی درآموزش درس بیوشیمی
آئین شریفی ، مهدی پورامیر* ، ثریا خفری ، ایمان جهانیان
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (6945 مشاهده)

سابقه و هدف: موسیقی در آموزش دروسی مانند بیوشیمی و رشته های مرتبط با بیولوژی مولکولی می تواند کاربرد داشته باشد. آیا می توان ترتیب، تعداد و تنوع اجزای تشکیل دهنده ی پروتئین ها را  به صورت موسیقی ارائه کرد؟ هدف ما، طرّاحی و ساخت موسیقی برای پروتئین ها و آشنایی بیشتر دانشجویان با ساختمان نوع اوّل آن ها توسط موسیقی ساخته شده و ارزیابی نقش آن در یادگیری ساختمان پروتئین ها بوده است.

مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 106 نفر از دانشجویان ترم اول پزشکی و دندانپزشکی ورودی سال 1391 انجام گرفت. دانشجویان به 2 گروه آموزش نوین و سنتی تقسیم شدند. روش سنتی توسط سخنرانی استاد و ویدئو پروژکتور و روش نوین با استفاده از موسیقی مرتبط با ساختمان اول هموگلوبین انسانی نوع 1 بالغین (HbA1) انجام گردید. بر اساس خواص آب دوستی و آب گریزی اسیدهای آمینه، موسیقی هموگلوبین ساخته شد. در پایان، آزمون کتبی 10 نمره ای از هر 2 گروه به عمل آمد و نتایج توسط آزمون T-Test تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: موسیقی زنجیره های پلی پپتیدی آلفا و بتا از مولکول هموگلوبین انسان ساخته و شنیده شد. میانگین در گروه آموزش نوین(مورد) 6/16 در حالیکه در گروه آموزش سنتی (شاهد) 6/40 بود. آنالیز یافته ها تفاوت معنی داری را از نظر معیارهای آماری در مقایسه روش های سنتی و نوین آموزش بیوشیمی نشان نداد.

نتیجه گیری: هرچند در این مطالعه، موسیقی درنتیجه ی آزمون بیوشیمی تاثیری نداشت؛ اما از طریق شنیدن موسیقی مولکول های مختلف، می توان  به تفاوت ساختار موسیقیایی و در نتیجه تفاوت ساختار بیوشیمیایی آن ها پی برد.

واژه‌های کلیدی: موسیقی مولکولی، موسیقی پروتئین، موسیقی هموگلوبین، آموزش نوین و سنّتی بیوشیمی
متن کامل [PDF 608 kb]   (2434 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/11 | پذیرش: 1394/11/5 | انتشار: 1394/12/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi A, Pouramir M, Khafri S, Jahanian I. Evaluation of the Scientific Music Effect on Biochemisry Education. mededj 2016; 4 (1) :27-35
URL: http://mededj.ir/article-1-169-fa.html

شریفی آئین، پورامیر مهدی، خفری ثریا، جهانیان ایمان. بررسی اثر موسیقی علمی درآموزش درس بیوشیمی. مجله آموزش پزشکی. 1394; 4 (1) :27-35

URL: http://mededj.ir/article-1-169-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)