[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 45-39 برگشت به فهرست نسخه ها
اهمیت توجه به موضوعات اجتماعی همزمان با آموزش علوم پزشکی
آرام تیرگر ، زهرا آقالری ، سید مظفر ربیعی*
گروه بیهوشی ، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (7692 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: اقتصاد مقاومتی راهی است برای برون رفت از تحریم اقتصادی دیگر کشورها علیه یک کشور. با توجه به اینکه عموما" دانشگاه ها بعنوان بخشهای پیشرو در این ارتباط بشمار می آیند، هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با مقوله اقتصاد مقاومتی و دیدگاه دانشجویان در خصوص طرح موضوعات اجتماعی همزمان با آموزش علوم پزشکی بوده است. مواد و روشها: این پژوهش بصورت توصیفی و در دو مقطع زمانی در زمستان سال 1391 و بهار 1392 در میان گروهی از دانشجویان سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی انجام پذیرفت. نمونه ها بصورت آسان و با توجه به تمایل به همکاری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، فرمی محقق ساخته مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی و سؤالاتی پیرامون اقتصاد مقاومتی بود. جهت پردازش دادهها از نرم افزار آماری s‏pss16، شاخصهای آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو استفاده شد. یافته ها: در بخش اول از 250 دانشجویان مورد بررسی تقریبا" 60% دختر، 11% با مقوله اقتصاد مقاومتی آشنا، و 9% اقداماتی را در این ارتباط انجام داده بودند. 89 تن (35/6%) از دانشجویان خود را در برابر این موضوع مسئول دانسته و به عقیده آنان به ترتیب مردم، مسئولین و رسانه ها دارای مسئولیت اصلی در برابر این موضوع هستند. انجام آزمون آماری کای دو نشان داد که آشنایی و احساس مسئولیت پسران بطور معنی داری بیش از دختران بوده است (0/05>p). در بخش دوم اکثر دانشجویان (بیش از 60%) از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی بعنوان یک موضوع اجتماعی در کلاس ابراز رضایت نموده و برای مدتی در رابطه با آن تفکر کرده اند. نتیجه گیری: نقصان های موجود در آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان لااقل در میان دانشجویان علوم پزشکی گویای این ضرورت است که دانشگاهها باید برنامه های مشخصی را با توجه به شرایط جدید اقتصادی و تحریم ها تدوین، و ضمن ارتقاء آگاهی دانشجویان نسبت به جلب مشارکت آنها در موضوعات اجتماعی اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: اقتصاد مقاومتی، آگاهی، نگرش، عملکرد، دانشجویان علوم پزشکی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 302 kb]   (1709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/28 | پذیرش: 1393/11/6 | انتشار: 1393/12/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgar A, Aghalari Z, Rabiei S. The Importance of Social Issues in Medical Sciences Education. mededj 2015; 3 (1) :39-45
URL: http://mededj.ir/article-1-111-fa.html

تیرگر آرام، آقالری زهرا، ربیعی سید مظفر. اهمیت توجه به موضوعات اجتماعی همزمان با آموزش علوم پزشکی. مجله آموزش پزشکی. 1393; 3 (1) :39-45

URL: http://mededj.ir/article-1-111-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)