:: دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 38-32 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عزت نفس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی مقاطع پیش بالینی و بالینی
ویدا سپاهی ، الهام نیرومند ، فرحناز کشاورزی ، احمد خشای*
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (8417 مشاهده)
خلاصه سابقه و هدف: ارتباط بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی، یکی از واقعیتهایی است که مورد توجه بسیاری از مربیان آموزشی قرار دارد. این باور اغلب به منظور استدلال توانایی گروهی دانشجویان با استعداد ارائه می‌شود. هدف از این مطالعه تعیین عزت نفس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی مقاطع پیش بالینی و بالینی بود. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 259 دانشجوی پزشکی مقطع پیش بالینی و بالینی به روش نمونه‌گیری تصادفی – طبقه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت بود. نتایج توسط آمار توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن، مجذور کای، تی تست و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین عزت نفس دانشجویان 6/87±35/90، و اکثریت (57/5%)149 نفر دانشجویان دارای عزت نفس بالا بودند. بر اساس آزمون مجذور کای، ارتباط معناداری بین عزت نفس بالا و پایین با پیشرفت تحصیلی مشاهده شد (0/03= χ2=4/7) (P)
. نتیجه گیری: افرادی که دارای عزت نفس بالاتر بودند، نسبت به افراد دارای عزت نفس پایین، از پیشرفت تحصیلی مطلوبتری برخوردارند. بنابراین، احتمالاً می‌توان برای پیشبرد پیشرفت تحصیلی از روش‌های تقویت عزت نفس استفاده کرد، اما باید این موضوع را مد نظر قرار داد که با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و تغییرات سریع عوامل در طول زمان نمی‌توان به عنوان یک قانون عمومی و کلی، علل خاصی را برای همه جوامع مطرح نمود.
واژه‌های کلیدی: عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 256 kb]   (7498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/14 | پذیرش: 1393/11/14 | انتشار: 1393/12/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها