:: دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 22-15 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان مستقر در خوابگاه در مورد اهمیت عوامل محیطی و نقش آن بر سلامت جسمانی، روانی و وضعیت تحصیلی آنان
زهرا جوهری ، نیکو یمانی* ، اطهر امید ، مهسا شکور ، لیلا بذرافکن
گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (10600 مشاهده)
سابقه و هدف: خوابگاههای دانشجویی محیط های جمعی هستند که در صورت داشتن شرایط مناسب می توانند جو مطلوبی برای بهبود فرایند یادگیری ایجاد کنند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت محیطی موجود خوابگاه از نظر دانشجویان و میزان اهمیت آن بر وضعیت جسمانی، روانی و تحصیلی آنان طراحی و اجرا گردیده است. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی با استفاده از پرسشنامه طراحی شده بر اساس استانداردهای محیطی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و اجرا گردیده است. اعتبار و پایایی پرسشنامه در ابتدا ارزیابی گردید. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. در پایان با استفاده از نرم افزار 16 spss آمار توصیفی وآنالیز واریانس تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 6/3±25/34 بوده است. از نظر اهمیت مورد توجه برای دانشجویان امنیت خوابگاه با میانگین 4/62، تعداد افراد موجود در یک اتاق با میانگین 4/58 از 5 و نظافت عمومی با میانگین 4/56 به عنوان مهمترین مسائل محیط فیزیکی ذکر گردیده اند. شصت درصد دانشجویان معتقد بودند محیط خوابگاه باعث افزایش بهداشت روانی در آنها می شود همچنین 65/1 درصد آنان معتقد بودند شرایط خوابگاه در افزایش موفقیت تحصیلی آنان موثر است. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر عوامل محیطی بر سلامت جسمانی، روانی و وضعیت تحصیلی دانشجویان توجه به اصلاح عواملی که می توانند این محیط را محیطی امن برای تحصیل و بهبود شیوه های زندگی دانشجو تبدیل نمایند امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: نگرش، دانشجویان، خوابگاه، بهداشت روانی، وضعیت تحصیلی
متن کامل [PDF 343 kb]   (7059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/14 | پذیرش: 1393/5/21 | انتشار: 1393/12/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها