سابقه و هدف: مهارتهای مطالعه و سبکهای یادگیری، دو عامل موثر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی افراد میباشند. این مطالعه با هدف تعیین مهارتهای مطالعه و سبکهای یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفت. مواد و روش ها:این پژوهش، بر روی ۲۵۷ نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و به شیوه نمونهگیری طبقهبندی بر اساس تعداد دانشجویان هر دانشکده و سپس بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مهارتهای مطالعه کانگاس و پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب بود. یافته ها:دانشجویان از مهارت مطالعه متوسط و ۱۳% از مهارت مطالعه ضعیف برخوردار بودند. ارتباط میانگین نمره مهارتهای مطالعه با جنسیت، معدل و نوع دانشکده معنادار نبود ولی افراد متأهل با میانگین نمره ۱۳۳/۵۲ بطور معناداری نمره بالاتری نسبت به افراد مجرد با میانگین نمره ۱۲۱/۶۱ داشتند (۰/۰۰۱=P). دانشجویان متأهل در حیطههای خواندن متون درسی با میانگین نمره ۲۱(۰/۰۲۳=P)، یادداشت برداری با میانگین نمره ۱۳/۴۱ (۰/۰۰۲=P)، تقویت حافظه با میانگین نمره ۲۵/۲۵ (۰/۰۰۱=P)و مدیریت زمان با میانگین نمره ۱۴/۹۴ (۰/۰۰۵=P) نسبت به دانشجویان مجرد بهتر بودهاند. سبک یادگیری ترجیحی دانشجویان به ترتیب همگرا(۳۷/۴%)، جذبکننده(۲۸/۴%)، انطباقیابنده(۸/۲%) و واگرا(۳/۹%) بود. حدود ۲۲/۲% دانشجویان نیز از ترکیبی از دو یا تعداد بیشتری سبک یادگیری استفاده میکردند. بین سبکهای یادگیری و جنسیت، معدل و نوع دانشکده اختلاف معناداری یافت نشد. نتیجه گیری:اکثر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرددارای مهارت مطالعه متوسط بودند که با توجه به بهتربودن شرایط مطالعه در دانشجویان متأهل، بنظر میرسد تأهل با ایجاد آرامش در این زمینه تاثیرگذار است. سبک یادگیری غالب دانشجویان مورد مطالعه همگرا و جذبکننده بوده است.
Ansari M, Moezzi M. Evaluation of Study skills and Learning styles in Students of Shahrekord University of Medical Sciences in 1400. mededj 2024; 13 URL: http://mededj.ir/article-1-493-fa.html
انصاری مهدی، معزی معصومه. بررسی مهارتهای مطالعه و سبکهای یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1400. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()