[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - ::
جلد 13 - صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارت‌های مطالعه و سبک‌های یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1400
مهدی انصاری ، معصومه معزی*
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده:   (714 مشاهده)
سابقه و هدف: مهارت‌های مطالعه و سبک‌های یادگیری، دو عامل موثر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی افراد می‌باشند. این مطالعه با هدف تعیین مهارت‌های مطالعه و سبک‌های یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفت.  
مواد و روش ها: این پژوهش، بر روی ۲۵۷ نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌بندی بر اساس تعداد دانشجویان هر دانشکده و سپس بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه مهارت‌های مطالعه کانگاس و پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب بود.
یافته ها: دانشجویان از مهارت مطالعه متوسط و ۱۳% از مهارت مطالعه ضعیف برخوردار بودند. ارتباط میانگین نمره مهارت‌های مطالعه با جنسیت، معدل و نوع دانشکده معنادار نبود ولی افراد متأهل با میانگین نمره ۱۳۳/۵۲ بطور معناداری نمره بالاتری نسبت به افراد مجرد با میانگین نمره ۱۲۱/۶۱ داشتند (۰/۰۰۱=P). دانشجویان متأهل در حیطه‌های خواندن متون درسی با میانگین نمره ۲۱ (۰/۰۲۳=P)، یادداشت برداری با میانگین نمره ۱۳/۴۱  (۰/۰۰۲=P)، تقویت حافظه با میانگین نمره ۲۵/۲۵ (۰/۰۰۱=P) و مدیریت زمان با میانگین نمره ۱۴/۹۴  (۰/۰۰۵=P) نسبت به دانشجویان مجرد بهتر بوده‌اند. سبک یادگیری ترجیحی دانشجویان به ترتیب همگرا(۳۷/۴%)، جذب‌کننده(۲۸/۴%)، انطباق‌یابنده(۸/۲%) و واگرا(۳/۹%) بود. حدود ۲۲/۲% دانشجویان نیز از ترکیبی از دو یا تعداد بیشتری سبک یادگیری استفاده می‌کردند. بین سبک‌های یادگیری و جنسیت، معدل و نوع دانشکده اختلاف معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: اکثر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دارای مهارت مطالعه متوسط بودند که با توجه به بهتربودن شرایط مطالعه در دانشجویان متأهل، بنظر می‌رسد تأهل با ایجاد آرامش در این زمینه تاثیرگذار است. سبک‌ یادگیری غالب دانشجویان مورد مطالعه همگرا و جذب‌کننده بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مطالعه، سبک‌های یادگیری، دانشجو
متن کامل [PDF 660 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/6 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari M, Moezzi M. Evaluation of Study skills and Learning styles in Students of Shahrekord University of Medical Sciences in 1400. mededj 2024; 13
URL: http://mededj.ir/article-1-493-fa.html

انصاری مهدی، معزی معصومه. بررسی مهارت‌های مطالعه و سبک‌های یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1400. مجله آموزش پزشکی. 1403; 13 ()

URL: http://mededj.ir/article-1-493-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)