گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (1711 مشاهده)
سابقه و هدف: با وجود نقش برجسته مرحله پژوهشی در فرایند فارغالتحصیلی دانشجویان دکترایتخصصی در سنوات مجاز، کمتر به ارزیابی این فاز و دلایل طولانی شدن آن و تعویق در فرایند فارغالتحصیلی دانشجویان پرداخته شده است.این مطالعه با هدف تعیین دلایل به تعویق افتادن فارغالتحصیلی دانشجویان دکترایتخصصی بر اساس تجربه آنها از اجرای مرحله پژوهشی اجرا شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر کمی است. جامعه آماری شامل 127 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان مقطع دکترایتخصصی دانشگاه علومپزشکی شهیدبهشتی طی سالهای 1398 تا 1400 بود که در مدت سنوات مجاز تحصیلی موفق به دفاع از پایاننامه نشده بودند و بهروش سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه (Postgraduate research experience questionnaire)PREQ برای آنها ارسال شد که نهایتا 75 پرسشنامه شرایط ورود به مطالعه را داشتند. دادهها در نرمافزار SPSS-21 با استفاده از روشهای آماری توصیفی تحلیل شد. یافتهها: در این مطالعه 68% شرکتکنندگان زن و 32% مرد بودند. اکثر پاسخدهندگان از همه زیر مولفههای بعد سرپرستی تجربه مطلوبی داشتند. در مقابل، اکثریت شرکتکنندگان تجارب نامطلوبی در زمینه زیرمولفههای بعد زمینه های رشد پژوهشی دانشکده داشتند. تجارب اکثریت پاسخدهندگان در زمینه توسعه مهارتهای علمی در دوره پژوهشی در حد مطلوب بود. نتیجهگیری: تخصیص بودجه به امر پژوهش خصوصا در حوزه تحصیلاتتکمیلی برای ارتقاء زمینه های رشد پژوهشی دانشکده و نیز سطح زیرساختهای آن و حمایتهای مالی از پروژههای تحقیقاتی در این برهه زمانی در نظام آموزش عالی کشور ضروری میباشد.
khoshgoftar Z, sohrabi S, bakhtiyari Z. Investigating the Reasons for Delaying the Graduation of Ph.D. Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences based on their Experiences of Conducting the Research Phase. mededj 2022; 10 (2) : 6 URL: http://mededj.ir/article-1-417-fa.html
خوش گفتار زهره، سهرابی سمیه، بختیاری زهرا. بررسی دلایل به تعویق افتادن فارغ التحصیلی دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ بر اساس تجربه آن ها از اجرای مرحله پژوهشی. مجله آموزش پزشکی. 1401; 10 (2) :74-90