[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر سناریونویسی بر توانایی استدلال بالینی کارآموزان پزشکی در دوره روتیشن بخش داخلی با استفاده از روش های KF و DTI
رقیه اکبری ، سید کامران سلطانی عربشاهی* ، علیرضا منجمی
گروه بیماری های داخلی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز آموزشی درمانی فیروزگر، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (1185 مشاهده)
سابقه و هدف: استدلال بالینی از مقوله های مهم در پزشکی می باشد و آموزش آن به طرق مختلف می تواند توانایی دانشجو در نزدیک شدن به تفکر حرفه ای را تسریع کند. بعلاوه آموزش های مکمل در کنار آموزش بالینی می توانند در موارد کاهش مواجهه با بیمار ، باعث پیشبرد آموزش بالینی شوند.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی به روش مشاهده موردی می باشد که در آن گروه مورد به روش سناریونویسی تحت آموزش استدلال بالینی قرار گرفت و پس از آزمون دو گروه با تست های KF و DTI مقایسه گردیدند. براساس نمرات آزمون علوم پایه قبل از مطالعه یکسان بودند.
یافته‌ها: در این مطالعه 60 نفر در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه 30 نفر) با آزمون DTI و KF مقایسه شدند. متوسط نمره DTI در گروه مورد 3/15±4/151 و متوسط نمره در گروه شاهد 2/17±8/151 بود که نمرات در دو گروه مورد و شاهد معنی دار نبوده است (922/0 (P-value=. متوسط نمرات KF در گروه شاهد5/4±3/36 و در گروه مورد2/8±2/30 بود که نمرات در گروه مورد به طور معنی داری از گروه شاهد بالاتر بوده است (001/0 (P-value=.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به روش سناریو نویسی در کوتاه مدت می تواند در ارتقا با نمره KF و استدلال بالینی موثر باشد ولی افزایش نمره DTI به زمان آموزش بیشتری نیازمند است.

 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: سناریونویسی، استدلال بالینی، کارآموزان پزشکی، تکنیکKF، تکنیک DTI
متن کامل [PDF 925 kb]   (724 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/11 | پذیرش: 1401/7/15 | انتشار: 1401/8/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari R, soltani arabshahi S K, monajemi A. Evaluation of the Effect of Scenario writing on the Clinical Reasoning Ability of Medical Trainees in the Internal Rotation using KF and DTI Methods. mededj 2022; 10 (2) : 7
URL: http://mededj.ir/article-1-416-fa.html

اکبری رقیه، سلطانی عربشاهی سید کامران، منجمی علیرضا. بررسی تاثیر سناریونویسی بر توانایی استدلال بالینی کارآموزان پزشکی در دوره روتیشن بخش داخلی با استفاده از روش های KF و DTI. مجله آموزش پزشکی. 1401; 10 (2) :91-104

URL: http://mededj.ir/article-1-416-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)