[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 13-20 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (1396)
سیدعلی سیدمجیدی، مریم سیدمجیدی*، فاطمه حبیب زاده بیژنی، مرجان کیانی
مرکز تحقیقات مواد دندانی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (385 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی و تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود تا مهارتهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در ورود به دانشگاه ارزیابی شود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1396 با استفاده از نظرات دانشجویان دکتری عمومی مشغول به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی بابل در تمامی ترم ها توسط پرسشنامه­ی مشتمل بر دو بخش(بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل 80 سوال در 10 حیطه)  انجام شد. برای تحلیل داده­ها و مقایسه میانگین نمره کسب شده بین دسته­ها، حیطه­ها، گویه­ها و در هر یک از آنها بر حسب عوامل دموگرافیک از آنالیزهای پارامتری مقایسه میانگین­ها شامل اندازه­گیریهای مکرر، تی مستقل، آنالیز واریانس و مقایسه چندگانه استفاده گردید. سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: از 137 نفر شرکت کننده، 46% (63 نفر) مرد و 54% (74 نفر) زن با میانگین سنی 19/3±62/22 بودند. بیشترین نمره مربوط به دسته مهارت با میانگین 39/0±2/3  و کمترین نمره مربوط به دسته خواست و اراده با میانگین 37/0±12/3 بود.­ اختلاف میانگین نمره کسب شده بین دسته مهارت با دسته­های خواست و اراده و خودتنظیـمی به لحاظ آماری از اختلاف معنی­داری برخوردار بود (به ترتیب 017/0P = و 022/0P =).
نتیجه گیری: با توجه به نمرات کسب شده در حیطه­های مورد مطالعه که اغلب در محدوده متوسط نمره قابل کسب (بین 1 تا 5) بود و همچنین اختلاف معنی­دار بر حسب برخی متغیرهای مستقل از جمله سال ورود به دانشگاه و محل زندگی، می­توان نتیجه گرفت که دانشجویان در اغلب حیطه­های راهبردهای مطالعه و یادگیری ضعف دارند. علاوه بر سنجش اولیه در بدو ورود به دانشگاه، پایش و آموزشهای مداوم توسط مراکز توسعه آموزش دانشگاه جهت حفظ و بالا بردن سطح حیطه­ها در طول دوران تحصیل بایستی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای مطالعه، یادگیری، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 746 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmajidi S, Seyedmajidi M, Habibzadeh Bijani F, Kiani M. Evaluation of Dental Students' Learning and Study Strategies and Factors Affecting Them in Babol University of medical sciences. 3. 2019; 7 (1) :13-20
URL: http://mededj.ir/article-1-280-fa.html

سیدمجیدی سیدعلی، سیدمجیدی مریم، حبیب زاده بیژنی فاطمه، کیانی مرجان. بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (1396). 1. 1397; 7 (1) :13-20

URL: http://mededj.ir/article-1-280-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937