[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 7-12 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شواهد در بازنگری کوریکولوم طب ایرانی
سید علی کمالی، سیدحمید کمالی، زهرا قربانی‌فر*، سیده جیهان حسینی خبیر، شیما اصفهانی، نورین خرمشاهی
گروه طب ایرانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (211 مشاهده)
مقدمه: نهادینه‌سازی رویکرد آموزش پاسخگو موضوع مورد توجه در حوزه آموزش پزشکی است. در طراحی کوریکولوم رشته طب ایرانی جهت ارتقای کیفیت آموزشی، به جمع‌آوری اطلاعات، شواهد، تفحص در منابع و مستند سازی مبتنی بر شواهد برای تصمیم‌گیری‌ها نیازمندیم.
مواد و روشها: این گزارش کوتاه با هدف بررسی و مطالعه روش‌های تدریس، نحوه ارزشیابی، محتوای تدریس حکمای برجسته طب سنتی سده‌های متعدد، چون "بقراط"، "جالینوس"، "محمد ابن زکریای رازی" و "ابن سینا" در حوزه آموزش انجام شد.
یافته‌ها: رازی اعتقاد داردکتاب‌هایی مانند کتاب تقدمه المعرفه بقراط و کتاب‌های جالینوس در زمینه انواع تب‌ها وحملات آن، ادویه مفرده، اوقات بیماری و اینکه هر بیماری در چه مرحله‌ای قرار دارد، اسطقسات، بحران‌ها، نحوه برخورد با بیماری‌های حاد به روش تغذیه، اسباب و علایم بیماری‌ها، تدابیر فوری، مزاج و نبض جزو اولین کتاب‌هایی هستند که خواندن آنها برای دانشجویان ضروری است. همچنین او توصیه می‌کند که یک پزشک بهتر است با اکثرکتب موجود در حیطه کار خود آشنا شود.
بحث و نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشجو موظف به مباحثه و درک عمیق مطالب تحت نظر هدایت‌گر بالادستی خود است. کسب مهارت و توانمندی‌های شایسته یک طبیب با مطالعه کتابهای بیشتر و آزمون‌های پیاپی توسط استادان حاصل می‌شود. در یک جمله، کسی طبیب نمی‌شود مگر با ارزیابی و آزمون‌ها و آزمایش‌های مکرر.آموزش ترتیبی، آموزش تقدمی، آموزش علمی و عملی شایع‌ترین روش‌های یادگیری مورد استفاده در طب سنتی ایرانی بوده‌اند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، طب ایرانی (طب سنتی)، کوریکولوم، ارزیابی، مبتنی بر شواهد
متن کامل [PDF 550 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali S, Kamali S, Ghorbanifar Z, Hosseini Khabir S, Isfahani S, Khoramshahi N. Evidence Survey in curriculum planning of Persian medicine. 3. 2019; 7 (1) :7-12
URL: http://mededj.ir/article-1-279-fa.html

کمالی سید علی، کمالی سیدحمید، قربانی‌فر زهرا، حسینی خبیر سیده جیهان، اصفهانی شیما، خرمشاهی نورین. بررسی شواهد در بازنگری کوریکولوم طب ایرانی. 1. 1397; 7 (1) :7-12

URL: http://mededj.ir/article-1-279-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3897