[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 31-22 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه پزشک و بیمار، روشهای آموزش یک مهارت در بالین
مینو سعیدی*
بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، گروه کودکان
چکیده:   (4814 مشاهده)
سابقه و هدف: ایجاد ارتباطی دوطرفه و پویا بین پزشک و بیمار، منجر به جمع آوری دقیق اطلاعات، تشخیص صحیح، درمان و پایبندی به درمان خواهد شد. مهارت ارتباط با بیمار، نیازمند آموزش است. آموزش این مهارت در بالین بیمار با چالشهایی روبرو است. بیمارستانهای شلوغ، زمان ناکافی، شرایط بیمار و عدم آگاهی اساتید بالینی، فرصت طلایی آموزش را از دانشجویان می گیرد. هدف از این مطالعه، مروری بر روشهای آموزش مهارتهای ارتباطی در پزشکی است.
مواد و روشها: در این مطالعه مروری، پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed، Proquest، Google scholar، Web of science و Ovid با کلید واژه های لاتین و منابع اطلاعاتی فارسی شامل Magiran، Iran medex و SID نیز با کلید واژه های فارسی جستجو شدند. همه پژوهشها، طی سالهای 2000 تا 2017 که در ارتباط با موضوع بودند، وارد مطالعه گردید.
یافته ها: در بررسی اولیه 103 مقاله یافت شد. پس از حذف موارد تکراری، مطالعه چکیده مقالات و تعیین تطابق با هدف مطالعه، 38 مقاله باقی مانده، به دقت مطالعه گردید. روشهایی چون استفاده از بیمارنمای آموزش دیده، ضبط ویدئو و بازنمایش آن، ایفای نقش، استفاده از چک لیست و آموزش از طریق کامپیوتر، برای آموزش این مهارت در موقعیتهای بالینی متنوع، مطرح گردید.
نتیجه گیری: روشهای نوین و موثر زیادی در زمینه آموزش مهارت ارتباط با بیمار در پزشکی وجود دارد که در برخی از آنها نیاز به وجود بیمار واقعی هم نیست. آگاهی اساتید از قوت، ضعف و کاربرد هر روش، می تواند نقش مهمی در بهبود فرایند آموزش داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: ارتباط پزشک و بیمار، آموزش پزشکی، مهارت ارتباطی
متن کامل [PDF 460 kb]   (3954 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/27 | پذیرش: 1397/6/27 | انتشار: 1397/6/27
فهرست منابع
1. Rider EA, Keefer CH. Communication skills competencies: definitions and a teaching toolbox. Med Educ. 2006;40(7):624-9
2. Raveesh BN, Nayak RB, Kumbar SF. Preventing medico-legal issues in clinical practice. Ann Indian Acad Neurol. 2016;19(Suppl 1):S1-5S20
3. Peterson EB, Boland KA, Bryant KA, McKinley TF, Porter MB, Potter KE, et al. Development of a Comprehensive Communication Skills Curriculum for Pediatrics Residents. J Grad Med Educ. 2016;8(5):739-46
4. Gerber B. Should we use philosophy to teach clinical communication skills? Afr J Prim Health Care Fam Med. 2016;8(1):e1-e4
5. Ghaffarifar S, Ghofranipour F, Ahmadi F, Khoshbaten M. Barriers to Effective Doctor-Patient Relationship Based on PRECEDE PROCEED Model. Glob J Health Sci. 2015;7(6):24-32
6. Laidlaw TS, Kaufman DM, Macleod H, Sargeant J, Langille DB. Patients' satisfaction with their family physicians' communication skills: a Nova Scotia survey. Acad Med. 2001;76(10 Suppl):S77-9
7. Cegala DJ, Lenzmeier Broz S. Physician communication skills training: a review of theoretical backgrounds, objectives and skills. Med Educ. 2002;36(11):1004-16
8. Seyyed Kamran Soltani Arabshahi Aa, Sorayya Siabani Investigation of Doctor-Patient Communication Skills Teaching: Medical Learners’ Perception(Stager-Intern) and Staffs of Iran university of Medical Sciences & Kermanshah University of Medical Sciences. Journal of Iran University of Medical Sciences. 2004(41):423-32
9. Hardoff D, Schonmann S. Training physicians in communication skills with adolescents using teenage actors as simulated patients. Med Educ. 2001;35(3):206-10
10. Makoul G. The SEGUE Framework for teaching and assessing communication skills. Patient Educ Couns. 2001;45(1):23-34
11. Chou C, Lee K. Improving residents' interviewing skills by group videotape review. Acad Med. 2002;77(7):744
12. Rollnick S, Kinnersley P, Butler C. Context-bound communication skills training: development of a new method. Med Educ. 2002;36(4):377-83
13. Kurtz S, Silverman J, Benson J, Draper J. Marrying content and process in clinical method teaching: enhancing the Calgary-Cambridge guides. Acad Med. 2003;78(8):802-9
14. Rider EA, Lown BA, Hinrichs MM. Teaching communication skills. Med Educ. 2004;38(5):558-9
15. Brown R, Doonan S, Shellenberger S .Using children as simulated patients in communication training for residents and medical students: a pilot program. Acad Med. 2005;80(12):1114-20
16. Deveugele M, Derese A, De Maesschalck S, Willems S, Van Driel M, De Maeseneer J. Teaching communication skills to medical students, a challenge in the curriculum? Patient Educ Couns. 2005;58(3):265-70
17. Aspegren K, Lonberg-Madsen P. Which basic communication skills in medicine are learnt spontaneously and which need to be taught and trained? Medical teacher. 2005;27(6):539-43
18. ZAMANI AR, Shams B, DANA SD, Adibi P, Salehi H, SANEEI H. The effect of communication skill training on clinical skill of Internal Medicine and Infectious Disease residents of Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Medical Education. 2006;8(2):97-102
19. Nestel D, Tierney T. Role-play for medical students learning about communication: guidelines for maximising benefits. BMC Med Educ. 2007;7:3
20. Brown RF, Bylund CL. Communication skills training: describing a new conceptual model. Acad Med. 2008;83(1):37-44
21. Nikendei C, Bosse HM, Hoffmann K, Moltner A, Hancke R, Conrad C, et al. Outcome of parent-physician communication skills training for pediatric residents. Patient Educ Couns. 2011;82(1):94-9
22. Esmaeel Managheb AZ, Behzad Shams, Ziba Farajzadegan. The Effect of Communication Skills Training through Video Feedback Method on Interns' Clinical Competency. Iranian Journal of Medical Education. 2010;2(10):164-9
23. Szmuilowicz E, el-Jawahri A, Chiappetta L ,Kamdar M, Block S. Improving residents' end-of-life communication skills with a short retreat: a randomized controlled trial. J Palliat Med. 2010;13(4):439-52
24. Sibille K, Greene A, Bush JP. Preparing Physicians for the 21 Century: Targeting Communication Skills and the Promotion of Health Behavior Change. Ann Behav Sci Med Educ. 2010;16(1):7-13
25. Ak M, Cinar O, Sutcigil L, Congologlu ED, Haciomeroglu B, Canbaz H, et al. Communication skills training for emergency nurses. Int J Med Sci. 2011;8(5): 397-401
26. Cinar O, Ak M, Sutcigil L, Congologlu ED, Canbaz H, Kilic E, et al. Communication skills training for emergency medicine residents. Eur J Emerg Med. 2012;19(1):9-13
27. Hausberg MC, Hergert A, Kroger C, Bullinger M, Rose M, Andreas S. Enhancing medical students' communication skills: development and evaluation of an undergraduate training program. BMC Med Educ. 2012;12:16
28. Keir A, Wilkinson D. Communication skills training in paediatrics. J Paediatr Child Health. 2013;49(8):624-8
29. Curtis JR, Back AL, Ford DW, Downey L, Shannon SE, Doorenbos AZ, et al. Effect of communication skills training for residents and nurse practitioners on quality of communication with patients with serious illness: a randomized trial. JAMA. 2013;310(21):2271
30. Schell JO, Green JA, Tulsky JA, Arnold RM. Communication skills training for dialysis decision-making and endof- life care in nephrology. Clinical journal of the American Society of Nephrology : CJASN. 2013;8(4):675-80
31. Karkowsky CE, Chazotte C. Simulation: improving communication with patients. Semin Perinatol. 2013;37(3):157- 60
32. Labaf A, Jamali K, Jalili M, Baradaran HR, Eizadi P. Effect of repetitive feedback on residents' communication skills improvement. Acta Med Iran. 2014;52(7):557-61
33. Deveugele M. Communication training: Skills and beyond. Patient Educ Couns. 2015;98(10):1287-91
34. Flint H, Meyer M, Hossain M, Klein M. Discussing Serious News: Teaching Communication Skills Through Role Play With Bereaved Parents. Am J Hosp Palliat Care. 2015
35. Manze MG, Orner MB, Glickman M, Pbert L, Berlowitz D, Kressin NR. Brief provider communication skills training fails to impact patient hypertension outcomes. Patient Educ Couns. 2015;98(2):191-8
36. Frost KA, Metcalf EP, Brooks R ,Kinnersley P, Greenwood SR, Powell CV. Teaching pediatric communication skills to medical students. Adv Med Educ Pract. 2015;6:35-43
37. Zamani AR, Motamedi N, Farajzadegan Z. Routine programs of health care systems as an opportunity toward communication skills training for family physicians: A randomized field trial. J Educ Health Promot. 2015;4:71
38. Fatemeh Karbasi MK, Ali Reza Soltanian. The Effect of Teaching Nurse-patient Communication through Role-play Method on Nursing Students’ Caring Behaviors: A Quasi-Experimental Study Iranian Journal of Medical Education. 2016;16(12):120-30
39. Halkett G, O'Connor M, Aranda S, Jefford M, Merchant S, York D, et al. Communication skills training for radiation therapists: preparing patients for radiation therapy. J Med Radiat Sci. 2016;63(4):232-41
40. Anderson PF, Wescom E, Carlos RC. Difficult Doctors, Difficult Patients: Building Empathy. J Am Coll Radiol. 2016;13(12 Pt B):1590-8
41. Kron FW, Fetters MD, Scerbo MW, White CB, Lypson ML, Padilla MA, et al .Using a computer simulation for teaching communication skills: A blinded multisite mixed methods randomized controlled trial. Patient Educ Couns. 2017;100(4):748-59
42. Liu C, Scott KM, Lim RL, Taylor S, Calvo RA. EQClinic: a platform for learning communication skills in clinical consultations. Medical education online. 2016;21:31801
43. Watson K, Fu B. Medical Improv: A Novel Approach to Teaching Communication and Professionalism Skills. Ann Intern Med. 2016;165(8):591-2
44. Levetown M. Communicating with children and families: from everyday interactions to skill in conveying distressing information. Pediatrics. 2008;121(5):e1441-60
45. Korsch BM, Negrete VF. Doctor-patient communication. Scientific American. 1972
46. Magaret ND, Clark TA, Warden CR, Magnusson AR, Hedges JR. Patient satisfaction in the emergency department- -a survey of pediatric patients and their parents. Acad Emerg Med. 2002;9(12):1379-88
47. Kuehl SP. Communication Tools for the Modern Doctor Bag. Physician Patient Communication Part 1: Beginning of a medical interview. J Community Hosp Intern Med Perspect. 2011;1(3)
48. Lee YH, Lee YM. Development of a patient-doctor communication skills model for medical students. Korean J Med Educ. 2010;22(3):185-95
49. Mehta PN. Communication skills--talking to parents. Indian Pediatr. 2008;45(4):300-4.
50. Gallagher TJ, Hartung PJ, Gregory SW. Assessment of a measure of relational communication for doctor-patient interactions. Patient Educ Couns. 2001;45(3):211-8
51. Braverman G, Bruce J, Makoul G, Schillinger E. Finding the Words: Medical Students' Reflections on Communication Challenges in Clinic. Family medicine. 2016;48(10):775
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidi M. Physician-Patient Relationships, Methods of Teaching a Clinical Skill. mededj 2018; 6 (2) :22-31
URL: http://mededj.ir/article-1-263-fa.html

سعیدی مینو. رابطه پزشک و بیمار، روشهای آموزش یک مهارت در بالین . مجله آموزش پزشکی. 1397; 6 (2) :22-31

URL: http://mededj.ir/article-1-263-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)