[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 13-21 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای آموزشی پزشکان خانواده و مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری ایران
محمد جواد کبیر، حسن اشرفیان امیری، سیدمظفر ربیعی، رضا ممتهن، رسول ظفرمند، سیدداود نصرالله‌پور شیروانی*
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
چکیده:   (218 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از راهکارهای آموزش اثربخش، نیازسنجی آموزشی است. نیازسنجی ابزار مهم در طراحی، توسعه و ارزشیابی برنامه­های آموزش مداوم می­باشد. این مطالعه به منظور تعیین نیازهای آموزشی پزشکان خانواده و مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری استان­های فارس و مازندران انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در زمستان 1395 انجام گرفت. جامعه پژوهش پزشکان خانواده شهری و مراقبین سلامت بودند که به صورت نمونه­گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته شامل 2 بخش متغیرهای فردی با 8 سئوال باز و بسته و 50 موضوع آموزشی برای پزشکان و 47 موضوع برای مراقبین سلامت بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت.
یافته ها: از 464 نفر مورد مطالعه، 236 نفر (9/50درصد) پزشک و 228 نفر (1/49درصد) مراقب سلامت بودند. جنس 304 نفر (5/65درصد) زن و مابقی مرد بود. در بین پزشکان، 26 نفر (0/11 درصد) هیچ نیازی را برای آموزش اعلام نکردند و مابقی از حداقل یک موضوع تا حداکثر 24 موضوع را به عنوان نیاز آموزشی اعلام کرد. میانگین تعداد موضوعات نیاز به آموزش 9/4±1/7 یا تقریبا 7 موضوع بود. در بین مراقبین سلامت 16 نفر (7/0 درصد) هیچ نیازی را برای آموزش اعلام نکردند و در مقابل 24 نفر (5/10 درصد) کل 47 موضوع مورد بررسی را به عنوان نیاز آموزشی اعلام کردند. میانگین تعداد موضوعات نیاز به آموزش 6/16±1/24 موضوع بود. بین نیازهای آموزشی و بعضی از متغیرهای فردی و اجتماعی رابطه معنی­دار وجود داشت(05/0P<).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد نیازهای آموزشی پزشکان کم و نیازهای آموزشی مراقبین سلامت زیاد می­باشد.
واژه‌های کلیدی: نیازهای آموزشی، پزشک خانواده شهری، مراقب سلامت، فارس و مازندران
متن کامل [PDF 547 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۷
* نشانی نویسنده مسئول: پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabir M J, Ashrafian Amiri H, Rabiee S M, Momtahen R, Zafarmand R, Nasrollahpour Shirvani S D. Educational needs of family physicians and health care providers working in the family physician program of Iran. 3. 2018; 6 (2) :13-21
URL: http://mededj.ir/article-1-262-fa.html

کبیر محمد جواد، اشرفیان امیری حسن، ربیعی سیدمظفر، ممتهن رضا، ظفرمند رسول، نصرالله‌پور شیروانی سیدداود. نیازهای آموزشی پزشکان خانواده و مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری ایران . 1. 1397; 6 (2) :13-21

URL: http://mededj.ir/article-1-262-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790