[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 47-52 برگشت به فهرست نسخه ها
روش شناسی تدریس و ارزشیابی درس اخلاق پزشکی از دیدگاه مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و جهرم
سیداسماعیل مناقب *، یحیی صادقی مزیدی
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده:   (467 مشاهده)

سابقه و هدف: درس اخلاق پزشکی یکی از دروسی است که در چند سال اخیر وارد دوره درسی پزشکی عمومی شده است. طبیعت تجربه ای بودن این درس ایجاب می کند که روش آموزش و ارزشیابی ویژه خود داشته باشد. در این راستا استفاده از نظرات اساتید این درس نقش برجسته ای می تواند داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مدرسین درس اخلاق پزشکی در مورد روش تدریس و ارزشیابی این درس در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و جهرم در سال 1391 به انجام رسید.

مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل مدرسین درس اخلاق پزشکی در دو دانشگاه مذکور بود. نمونه گیری به روش سرشماری بود و کلیه مدرسین درس اخلاق در دانشگاه شیراز و جهرم که 23 نفر بودند وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر 5 نفر از کارشناسان تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ برابر با 74% تعیین شده بود. سوالات پرسشنامه در 4 حیطه اصلی بود: 1- زمان مناسب تدریس 2- مکان مناسب تدریس 3- روش مناسب تدریس 4- روش مناسب ارزشیابی که بصورت جدول لیکرت 5 گزینه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم تنظیم شده بودند. پرسشنامه توسط همکار طرح در اختیار اساتید قرار گرفته و چند روز بعد پس از تکمیل بصورت حضوری از آنها تحویل گرفته می شد. داده ها وارد نرم افزارSPSS14  شده و در سطح آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: از دیدگاه مدرسین بهترین زمان تدریس، دوره کار آموزی (39/1%) و دوره کارورزی با 30/4% در رتبه دوم و دوره علوم پایه با 8/7% در رتبه آخر قرار داشت. بهترین مکان تدریس، کلاس درس (43/5%) و مرکز مهارت های بالینی با 21/7% در رتبه بعدی بود. بهترین روش آموزش به ترتیب سخنرانی 56/5% و بحث گروهی 21/7% بود. بهترین شیوه ارزشیابی امتحان کتبی (52/2%) و گزارش کار و مشاهده مصاحبه با بیمار بترتیب با 17/4% و 8/7% در رتبه های بعدی اعلام گردید.

نتیجه گیری: بهتر است این درس بصورت طولی در دوره های مختلف آموزش پزشکی بویژه در دوره بالینی تدریس گردد. به عبارت دیگر می توان از مفاهیم ساده و کاملاً نظری در دوره علوم پایه شروع کرد و با مفاهیم پیچیده و عملی در دوران بالینی ادامه داد. اگرچه در این مطالعه روش سخنرانی و آزمون کتبی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته، ولی این امر ممکن است بعلت کمبود آشنایی اساتید با سایر روشهای موجود باشد.

واژه‌های کلیدی: اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای، آموزش پزشکی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 404 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Managheb S, Sadeghi-Mazidi Y. Methodology of teaching and evaluation of medical ethics course from the perspective of teachers . 3. 2017; 5 (1) :47-52
URL: http://mededj.ir/article-1-210-fa.html
مناقب سیداسماعیل، صادقی مزیدی یحیی. روش شناسی تدریس و ارزشیابی درس اخلاق پزشکی از دیدگاه مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و جهرم . 1. 1395; 5 (1) :47-52

URL: http://mededj.ir/article-1-210-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 787 queries by yektaweb 3461