[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 5 شماره 1 صفحات 21-26
بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در کلاس های درس نظری
مریم سیدمجیدی، کامبیز نادری، سیدعلی سیدمجیدی *
مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
چکیده:   (36 مشاهده)

سابقه و هدف: عوامل متعددی از قبیل شخصیت و نقش استاد و حضور و ویژگی­های فردی دانشجویان در کلاس درس، در حضور فراگیر در کلاس درس نقش دارد. فراگیران به طور منطقی به شرکت در کلاس علاقه­ مند هستند و نحوه تدریس استاد میزان حضور دانشجو در کلاس را تعیین می­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس­های دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی بابل انجام پذیرفت.

مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. نمونه­ گیری به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار جمع­ آوری داده ­ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش ویژگی­های فردی و 21 گویه در قالب سه حیطه استاد، دانشجو و محیط فیزیکی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم ­افزار SPSS نسخه 16 استفاده و سطح معنی­ داری 0/95 در نظر گرفته شد.

یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، حیطه استاد مؤثر­ترین عامل و حیطه محیط فیزیکی کمترین اثر را بر حضور دانشجویان در کلاس­های درس نظری داشت. اختلاف میانگین نمره گویه­ های حیطه محیط فیزیکی با حیطه استاد و حیطه دانشجو (0/0001>P value) و در مقایسه بین شرکت ­کنندگان مرد و زن (0/006=P value) از اختلاف آماری معنی­ داری برخوردار بود. در بین ورودی­ های مختلف، بالاترین و پایین­ ترین میانگین نمره کل مربوط به ورودی­ های ­89 و 94 بود.

نتیجه گیری: روابط بین دانشجو و استاد و تعاملات بین آن­ها نتایج بسیار مثبت رفتاری و نگرشی را برای دانشجویان به همراه دارد. مسئولین آموزشی دانشگاه می­ بایست با ایجاد محیط آموزشی باکیفیت، نسبت به آموزش روش­ های نوین تدریس و برخورد با دانشجو به اساتید اقدام و نسبت به ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت شرکت در کلاس درس گام بردارند.

واژه‌های کلیدی: حضور دانشجو، کلاس درس، دانشگاه علوم پزشکی، عوامل
متن کامل [PDF 482 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmajidi M, Naderi K, Seyedmajidi S. Evaluation of effective factors on theoretical classes’ attendance of dentistry students of Babol University of Medical Sciences. 3. 2017; 5 (1) :21-26
URL: http://mededj.ir/article-1-207-fa.html
سیدمجیدی مریم، نادری کامبیز، سیدمجیدی سیدعلی. بررسی عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در کلاس های درس نظری . 1. 1395; 5 (1) :21-26
برگشت به فهرست نشریات دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 )
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 788 queries by yektaweb 3300