[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 13-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت گروه‏های آموزشی بر اساس انواع روش‏های ارزشیابی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال1393
جواد کجوری ، سارا ریواز* ، میترا امینی ، مژده ریواز
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز. ایران
چکیده:   (6897 مشاهده)

سابقه و هدف: ارزشیابی یکی از جنبه ‏های مهم در فرآیند آموزشی است که می‏توان بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. لذا هدف از این مطالعه بررسی نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط گروه‏های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‏باشد.

مواد و روشها: مطالعه حاضر مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی می‏باشد. جهت پایش آزمون‏های دانشکده پزشکی چک لیستی طراحی و در اختیار مدیر گروه‏های پایه و بالینی دانشکده پزشکی قرار داده شد و پس از جمع‏آوری چک لیست‏ها، نتایج استخراج و بررسی شد.

یافته ها: با توجه به نتایج مشخص شد که در بین کلیه گروه‏های بالینی به ترتیب میانگین ۹۳/۱۶ درصد گروه‏ها از آزمون چهار‏گزینه‏ای، %۷۹/۶۱ درصد از لاگ‏بوک، %۵۷/۳ از آزمون آسکی، % ۵۰/۸۳ از DOPS، % ۴۵/۵۷ از آزمون عملی، %۴۳/۴۱ از آزمون تشریحی، ‏%۳۹/۲۲ از آزمون شفاهی، %۳۸/۲۱ از از آزمون‏ عملی و %۲۲/۸۷ از آزمون Mini-Cex استفاده کرده ‏اند. در گروه علوم پایه نیز بیشترین میانگین مربوط به آزمون چهار‏گزینه‏ ای (‏MCQ)، %۶۷/۹ و تشریحی %۶۶/۳ می باشد و از آزمون‏های DOPS و Mini-Cex اصلا استفاده نشده است.

نتیجه گیری: روش‏ MCQ تنها می‏تواند حیطه‏ های سطوح پایین اهداف حوزه شناختی را بسنجد، در حالی‏که آزمون‏های تشریحی، آسکی و Mini-Cex قادر هستند اهداف سطوح بالای شناختی و نیز اهداف حوزه‏های عاطفی و روانی- حرکتی را نیز ارزیابی کنند و منجر به افزایش کیفیت ارزشیابی و ارتقاء کیفیت آموزش شوند. با توجه به این‏که در اکثر گروه‏های مورد بررسی این پژوهش آزمون MCQ بیشتر مورد استفاده بود، لذا نتایج حاصل از این مطالعه به گروه‏ های آموزشی مربوطه بازخورد داده شد تا به نحو مقتضی از انواع روش‏های ارزشیابی فراگیران جهت ارتقا کیفیت آموزش و یادگیری استفاده کنند.

متن کامل [PDF 555 kb]   (1847 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/25
فهرست منابع
1. Aronson L, Niihau’s B, Hill-Sakurai L, Lai C & O'Sullivan PS. A comparison of two methods of teaching reflective ability in Year 3 medical students. Medical Education 2012; 46(8):807-14
2. Darling Hammond L, Am rein Beardsley a, Haertel E, Rothstein J & Kappan PD. Evaluating Teacher Evaluation. Education Week 2012; 93(6): 8-15
3. Saiff AA. Educational module, comparison and Evaluation. 17th ed. Tehran: Doran; 2005; 8-10
4. Khademi Zare H, Fakhrzad MB. Integration of collaborative management and fuzzy systems for evaluating of students’ educational performance. J Res Plann High Educ. 2013; 69:23-40
5. Haghani N. Analysis of the learning progress tests based on electronic tests in Passwort Deutsch. J Res Foreign Lang. 2006; 33:37-48
6. Wass V, Van der Vleuten C, Shatzer J, Jones R. Assessment of clinical competence. Lancet 2001; 357(9260): 945
7. Van der Vleuten CPM, Schuwirth LWT. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005; 39(3): 309–17
8. Farzianpour F. Evaluation in medical education, Tehran: Tehran University of Medical Sciences; Proceedings of the Fourth National Conference on Medical Education, 2000; 2(57):72-78
9. Mesrabady J. Introduce and accreditation of concept map evaluation in learning progress and academic performance evaluation. J Educ Innov. 2011; 10 (38)7-24
10. Komeili G, Rezaei G. Study of student evaluation by basic sciences` instructors in Zahedan University of medical sciences in 2001. Iran J Med Edu. 2002; 2(8):36
11. Mirzaee A, .Kavery Zadeh F, Lohrabian V & Yeganeh Z. Evaluation of students & progress; University of Medical Sciences of Ilam. 2016; 8(2):92-97
12. Mousavi M, Maghami H. Comparison of new and old educational evaluation methods' efficacy on student's attitudes to innovation and academic achievement in elementary schools students. Inven Creat Hum J. 2012; 2(6):125- 46
13. Abbasi S, Einollahi N, Gharib M, Nabatchian F, Dashti N, Zarebavani M. Evaluation methods of theoretical and practical courses of paramedical faculty laboratory sciences undergraduate students at Tehran University Of Medical Sciences in the academic year 2009-2010. Payavard-e-Salamat. 2012; 6(5):342-53
14. Kouhpayezadeh J, Dargahi H, Soltani Arabshahi K. Clinical assessment methods in Medical Sciences Universities of Tehran: Clinical instructors’ viewpoint. J Hormozgan Univ Med Sci. 2011; 16(5):395-402
15. Delaram M & Forozandeh N. Student Evaluation by the faculty academic member of Shahrekord University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education 2010; 7(1): 51-6
16. Meaiari A, Beiglar Khani M. Improving the quality of multiple-choice questions designed to Upgrade Assistant by giving feedback. Stride Dev Med Educ. 2012; 10(1):109-18
17. Atif Eid A. Types of achievement tests which are preferred by outstanding students at Al-Hussein Bin Talal University. J Educ Prac. 2012; 3(13):149-55
18. Shakurnia A, Khosravi Brojeni A, Mozafari A & Elhampour H. Survey on multiple choice questions of Academic members in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2005. Strides in Development of Medical Education 2009; 6(2): 129-38
19. Darling Hammond L, Amrein Beardsley A, Haertel E, Rothstein J & Kappan PD. Evaluating Teacher Evaluation. Education Week 2012; 93(6): 8-15
20. Sepasi H & Attari YA. The study of psychometric characteristics of Shahid Chamran University Faculty members final test scores. Journal of Education and Psychology Sciences 2006; 12(4): 1-20
21. Mavis BE, Cole BL, Hoppe RB. A survey of information source used for progress decision about medical Students. 2004. available at: http//:www.medded-ed-online.org/res.20012.htm
22. Amaechi CI, Ifeyinwa EO. The role of measurement and evaluation in national development. J Integr Know. 2014; 3(1):173-84
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kojury J, Rivaz S, Amini M, Rivaz M. Assessment of educational group’s status based on types of evaluation methods of medical students at the Shiraz University of Medical Sciences 2014 . mededj 2017; 5 (1) :7-13
URL: http://mededj.ir/article-1-205-fa.html

کجوری جواد، ریواز سارا، امینی میترا، ریواز مژده. بررسی وضعیت گروه‏های آموزشی بر اساس انواع روش‏های ارزشیابی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال1393 . مجله آموزش پزشکی. 1395; 5 (1) :7-13

URL: http://mededj.ir/article-1-205-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)