[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 5 شماره 1 صفحات 7-13
بررسی وضعیت گروه‏های آموزشی بر اساس انواع روش‏های ارزشیابی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال1393
جواد کجوری، سارا ریواز *، میترا امینی، مژده ریواز
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز. ایران
چکیده:   (180 مشاهده)

سابقه و هدف: ارزشیابی یکی از جنبه ‏های مهم در فرآیند آموزشی است که می‏توان بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. لذا هدف از این مطالعه بررسی نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط گروه‏های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‏باشد.

مواد و روشها: مطالعه حاضر مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی می‏باشد. جهت پایش آزمون‏های دانشکده پزشکی چک لیستی طراحی و در اختیار مدیر گروه‏های پایه و بالینی دانشکده پزشکی قرار داده شد و پس از جمع‏آوری چک لیست‏ها، نتایج استخراج و بررسی شد.

یافته ها: با توجه به نتایج مشخص شد که در بین کلیه گروه‏های بالینی به ترتیب میانگین ۹۳/۱۶ درصد گروه‏ها از آزمون چهار‏گزینه‏ای، %۷۹/۶۱ درصد از لاگ‏بوک، %۵۷/۳ از آزمون آسکی، % ۵۰/۸۳ از DOPS، % ۴۵/۵۷ از آزمون عملی، %۴۳/۴۱ از آزمون تشریحی، ‏%۳۹/۲۲ از آزمون شفاهی، %۳۸/۲۱ از از آزمون‏ عملی و %۲۲/۸۷ از آزمون Mini-Cex استفاده کرده ‏اند. در گروه علوم پایه نیز بیشترین میانگین مربوط به آزمون چهار‏گزینه‏ ای (‏MCQ)، %۶۷/۹ و تشریحی %۶۶/۳ می باشد و از آزمون‏های DOPS و Mini-Cex اصلا استفاده نشده است.

نتیجه گیری: روش‏ MCQ تنها می‏تواند حیطه‏ های سطوح پایین اهداف حوزه شناختی را بسنجد، در حالی‏که آزمون‏های تشریحی، آسکی و Mini-Cex قادر هستند اهداف سطوح بالای شناختی و نیز اهداف حوزه‏های عاطفی و روانی- حرکتی را نیز ارزیابی کنند و منجر به افزایش کیفیت ارزشیابی و ارتقاء کیفیت آموزش شوند. با توجه به این‏که در اکثر گروه‏های مورد بررسی این پژوهش آزمون MCQ بیشتر مورد استفاده بود، لذا نتایج حاصل از این مطالعه به گروه‏ های آموزشی مربوطه بازخورد داده شد تا به نحو مقتضی از انواع روش‏های ارزشیابی فراگیران جهت ارتقا کیفیت آموزش و یادگیری استفاده کنند.

متن کامل [PDF 555 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kojury J, Rivaz S, Amini M, Rivaz M. Assessment of educational group’s status based on types of evaluation methods of medical students at the Shiraz University of Medical Sciences 2014 . 3. 2017; 5 (1) :7-13
URL: http://mededj.ir/article-1-205-fa.html
کجوری جواد، ریواز سارا، امینی میترا، ریواز مژده. بررسی وضعیت گروه‏های آموزشی بر اساس انواع روش‏های ارزشیابی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال1393 . 1. 1395; 5 (1) :7-13

URL: http://mededj.ir/article-1-205-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 5، شماره 1 - ( 12-1395 )
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.061 seconds with 792 queries by yektaweb 3351