[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 33-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین آگاهی ، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه آموزش به بیمار
نسرین نوابی* ، مریم قائمی امیری ، مهری جهانشاهی ، کلثوم حلاجیان
دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (7409 مشاهده)

خلاصه

سابقه و هدف: آموزش به بیمار یکی از اساسی ترین نقش های پرستاری است. آموزش به بیمار در امر پیشگیری، درمان، ارتقاء سطح سلامتی بیماران و کاهش بودجه ها تاثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر  با هدف تعیین نگرش، آگاهی، عملکرد پرستاران بالینی در زمینه آموزش به بیمار انجام گردیده است.

مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی، تحلیلی است. 199 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های امام سجاد (ع) رامسر و شهید رجایی تنکابن با روش نمونه گیری تصادفی در سال 1391 صورت گرفته است. شیوه تعیین تعداد نمونه (نفر199) با توجه به تعداد کل جامعه تحقیق (پرستار411) و سطح خطای  0/5% با کاربرد فرمول کوکران و جدول مورگان بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خود ساخته در 4 قسمت استفاده شد. به ترتیب در قسمت اول، دوم، سوم، چهارم سنجش دموگرافیک نمونه ها، با کاربرد 16 گویه نگرش، با 12 سوال آگاهی و 12 سوال عملکرد نمونه ها بررسی گردید. جهت تایید اعتبار علمی و عملی ابزار فوق  با نظر سنجی از اعضاء هیات علمی پرستاری و کاربرد محاسبه وزن کلی گویه ها، میانگین وزنی و آزمون آماری کای دو نتایج بدست آمد. SPSS پس ازجمع آوری داده ها با کاربرد نرم افزار اقدام شد.

یافته ها: 5/4%  از نمونه ها مرد و 94/6% زن بوده اند. 95% از نمونه ها نگرش مثبت به آموزش به بیمار داشتند. سطح آگاهی عالی از آموزش به بیمار را 55% نمونه ها  کسب کردند. سطح عملکرد عالی را 21% از نمونه ها کسب کردند. بین آگاهی از آموزش به بیمار و مدرک نیز رابطه معنی دار یافت شد.

نتیجه گیری: افراد جامعه به ما داراندگان حرف پیراپزشکی و پزشکی اعتماد کرده و گران بهاترین هدیه خداوند به آنان یعنی زندگی را به دست ما می سپارند. آموزش نیز مهمترین ابزار در دستان این پرسنل است، که به منظور ارتقاء توانایی بیماران در مراقبت از خود به کار میرود. لذا اهمییت ایجاد، ارتقاء و حفظ نگرش مثبت و توانایی در اجرای عالی آموزش به بیمار که یکی از نقشهای بسیار مهم پرستاری است، شفاف تر میگردد.

واژه‌های کلیدی: نگرش، آگاهی، عملکرد، پرستاران، آموزش به بیمار
متن کامل [PDF 355 kb]   (2748 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/6/29 | انتشار: 1395/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navabi N, Ghaemi Amiri M, Jahanshahi M, Hallajian K. Determine the knowledge, attitude and practice of nurses about patient education. mededj 2016; 4 (2) :27-33
URL: http://mededj.ir/article-1-189-fa.html

نوابی نسرین، قائمی امیری مریم، جهانشاهی مهری، حلاجیان کلثوم. تعیین آگاهی ، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه آموزش به بیمار. مجله آموزش پزشکی. 1395; 4 (2) :27-33

URL: http://mededj.ir/article-1-189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)