[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 14-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اولویت های ارزشیابی اساتید و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
سمیه رحیمی مقدم، مریم السادات حسینی، نازنین فکری، مجتبی امکانی*
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده:   (87 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مهمترین اجزا در سیستم آموزشی، استادان می باشند که دارای نقش تعیین کننده ای در دستیابی به اهداف آموزشی هستند. ارزشیابی از مهم ترین  پایه های ارتقاء کیفیت  آموزش می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اولویت های ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت مقطعی از نوع توصیفی و تحلیلی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال 1392 انجام  شد. تمامی دانشجویان  دانشکده  علوم  پزشکی نیشابور (140) به صورت  سرشماری وارد مطالعه  شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مربوطه که پایایی آن 83/0 بود، جمع آوری گردید. سپس داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: دانشجویان مورد مطالعه 59 زن و 60 نفر مرد بودند که میانگین سنی دانشجویان در زمان مطالعه 13/1±58/20 سال بود. از نظر دانشجویان  مهمترین  فاکتورهای یک استاد خوب :  تسلط بر موضوع  درس  (2/84 %) در بخش مهارت  تدریس ،  شیوه  بیان و انتقال مفاهیم و تفهیم  مطلب (70%) در بخش ویژگی های فردی، احترام به  دانشجو (7/71 درصد) در بخش مهارت های ارتباطی، زمان دقیق شروع و پایان کلاس (7/ 51 درصد) در حیطه رعایت قوانین و مقرارات و امتحان جامع و دقیق در پایان  ترم تحصیلی (5/37درصد) در بخش مهارت های ارزشیابی مطرح  شدند. از نظر دانشجویان بین 5 حیطه مورد بررسی تفاوت معناداری وجود نداشت. بین معدل و  هیچکدام از حیطه ای ارزشیابی ارتباط معناداری وجود نداشت. بین جنسیت و دو حیطه رعایت قوانین و مقررات و مهارت تدریس تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، دو حیطه: مهارت های تدریس و مهارت های ارزشیابی از نظر دانشجویان اولویت مهمتری هستند. بنابراین اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی و دانشگاه ها باید در زمینه ارتقاء کیفیت این دو حیطه  برنامه ریزی و تلاش نمایند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی اساتید، دانشجویان، مهارت تدریس، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 818 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۱
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi Moghadam, Hosseini M S, Fekri N, Emkani M. Survey of the Priorities of Teachers Evaluation and effective factors from Students viewpoint of Neyshabur University of Medical Sciences. 3. 2019; 7 (2) :14-22
URL: http://mededj.ir/article-1-302-fa.html

رحیمی مقدم سمیه، حسینی مریم السادات، فکری نازنین، امکانی مجتبی. بررسی اولویت های ارزشیابی اساتید و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور . 1. 1398; 7 (2) :14-22

URL: http://mededj.ir/article-1-302-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977