[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
نمایه های نشریه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 70-60 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مصطفی رضایی ، ملیحه میر باقری ، فاطمه حبیب آگهی ، محمد جواد رحیمی*
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (4372 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه اساتید دانشگاه یکی از اساسی ترین عوامل تعلیم و تربیت دانشجویان هستند. یکی از مهمترین روش های تعیین معیارهای یک استاد  برتر و توانمند ، نظرخواهی استاندارد از دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های یک استاد توانمند دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی ، پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی در سال  1397-1396،  به شکل سرشماری ، با حضور 371 نفر از دانشجویان دانشکده های دندانپزشکی ،پزشکی و داروسازی  دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و اجرا گردید. برای دریافت نظر دانشجویان از پرسشنامه ای حاوی 24گویه( در چهار حیطه شامل دانش پژوهی ، روش تدریس ، شخصیت فردی و توانمندی ارتباطی ) استفاده شد. شاخص اعتبار محتوا برای کل پرسشنامه 78/0 محاسبه گردید به منظور ارزیابی پایایی از روش آزمون و باز آزمون یک هفته‌ای بر روی یک گروه پایلوت 30 نفره انجام شد و  پایایی پرسشنامه تعیین شد.( ضریب همبستگی درون گروهی در آزمون مجدد آزمون 857/0 تعیین شد ؛ سازگاری داخلی بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد)  این پرسشنامه به شکل فرم نظر سنجی لیکرت بود. تحلیل آماری مطالعه با آزمونهای  Chi-Square ، T  مستقل و  آنالیز واریانس یکطرفه با نرم افزار SPPS ver.16  انجام شد. مقادیر P value  کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: 348 نفر پرسشنامه ها را کامل تکمیل نموده و برگشت دادند. (مشارکت 8/93 درصدی).میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان شرکت کتتده در مطالعه 42/3±3/21 بود. پر اهمیت ترین موضوع برای دانشجویان پسر " تسلط استاد بـر درس مورد تدریس" و " روش تدریس "  به ترتیب با  24/96 % و 48/92% بودند و برای  دانـشجویان دختـر هم " تسلط استاد بر درس مورد تدریس " و " شیوایی بیان " به ترتیب با 74/96 % و 88/94 % بودند. همچنین در این تحقیق با توجه به  بررسی میانگین و انحراف معیار امتیاز اخذ شده در حیطه های چهارگانه  پرسشنامه  یعنی "روش تدریس" ،" دانش پژوهی" ،" شخصیت فردی" و " توانایی در ارتباط" ،  بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا دار آماری در " روش تدریس " و دانش پژوهی " مشاهده نشد (05/0 P value ≥) ولی "شخصیت فردی" و " توانایی ارتباطی " تفاوت معنادار آماری داشتند . ( P value  به ترتیب 023/0 و 041/0 بدست آمد).
نتیجه گیری: میانگین امتیازات کل پرسشنامه های دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر به شکل معنا داری بیشتر بود. علیرغم همسویی در نتایج برخی از موارد در هر دو جنس ، ولی  برای بررسی  ویژگی های استاد مطلوب و توانمند از دیدگاه دانشجویان باید توجه داشت که برای مقاطع مختلف تحصیلی و جنسیت دانشجو و شرایط تحصیلی ایشان ، انتخابها لزوماً یکسان و هماهنگ نمیباشد و بنابراین پیشنهاد میگردد که این موضوع در برنامه ریزی های آموزشی دانشکده ها مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: استاد توانمند، دیدگاه دانشجو، روش تدریس
متن کامل [PDF 697 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1398/4/5
فهرست منابع
1. Mobashery M, Khosravi Sh, Deris F, Taji F, Taheri Z, Mardanpour E. Characteristics of a Good Teacher in Terms of Students of Health School in Shahrekord University of Medical Sciences J Research in Medical Education 2011;3(2):1- 8
2. Esmaeili MR, Hozni SA, Mosazadeh B, Zavareh A. Good Teacher's Characteristics and its Influence on Dental Students Academic Motivation In Guilan University of Medical Sciences. J Research in Medical Education. 2017;9(3):18-0
3. Ashraf H, Sabri M, Haghpanah S. Determination of the most important factors in overall effectiveness of a clinical teacher: students’ point of view Iranian Journal of Medical Education J. 2002;2(0):1
4. Gashmard R, Moatamed N, Vahedparast H. Faculty Members' and Students’ Veiwpoints on Characteristics of a Good University Teacher in Boushehr University of Medical Sciences Iranian Journal of Medical Education J. 2011;11(1):48-57
5. Zare-ee A, Mohd Don Z, Tohidian I. Gender differences in students’ ratings of university teachers in the Iranian education system. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives. 2016;13(1):8
6. Vali L, Shokoohi M, Beigzadeh A. Characteristics of a Capable University Teacher the Viewpoints of Faculty Members of Health Services Management Department in Iranian Medical Universities. Iranian Journal of Medical Education J. 2014;14(2):90-100
7. Salarvand S, Yamani N, Kashani F, Salarvand M, Ataei M, Hashemi Fesharaki M. Nursing Students’ Perception of Ethical and Professional Characteristics of an Ideal Faculty Member: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education J. 2015;15(0):481-94
8. Sutkin G, Wagner E, Harris I, Schiffer R. What Makes a Good Clinical Teacher in Medicine? A Review of the Literature. Academy Medicine J. 2008;83(5):452-66
9. Shakournia A, Motlagh M, Malayeri A, Jahanmardi A. Students’ views towards teachers evaluation , Ahwaz Medical Sciences University Iranian Journal of Medical Education J. 2002;2(0):52-3
10. Shakurnia A, Motlagh Me, Malayeri Ar, Jouhanmardi A, Komaili Sani H. Students’ Opinion on Factors Affecting Faculty Evaluation in Jondishapoor Medical University. Iranian Journal of Medical Education J. 2005;5(2):101-10
11. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams-Abadi M. Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer koomesh J. 2009;10(2):77-84
12. Peyman H, Zarian A, Sadeghifar J, Alizadeh M, Yaghubi M, Yamani N, et al. Characteristics of a Capable University Teacher from the Students' Point of View. Iranian Journal of Medical Education J. 2011;10(5):1131-9
13. Siamian H, Balaghafari A, Aligolbandi K, Nezhad SFR, Nick MS, Shahrabi A, et al. Characteristics of a good university lecturer according to students2013. 105-13 p
14. Adhami A, Haghdoost AA, Darvishmoqadam S, Nouhi EJIjome. Determining valid criteria for evaluating clinical and theoretical teaching of the faculty of Kerman University of Medical Sciences. 2000;1(2):24-30
15. Haji Aghajani S. Survey on student’s and teacher’s opinion about the criteria’s of a good university teacher. Teb va Tazkieeh J. 2002;41:47-51
16. Dadkhah B, Mohammadi M, Mozaffari N, Mohammadnegad S, Molaei B, Dadkhah DJJoAUoMS. The specialties of a good master from the view point of student of Ardabil University of medical science. 2008;11:44-50
17. Dargahi H, Hamouzadeh P, Sadeghifar J, Raadabadi M, Roshani M, Salimi M, et al. Criteria assessment of a expect teacher for effective teaching. 2011;4(3):91-8
18. Navidian A, Salar A, Ganjali A. Examining the relation of alienation feeling and self concept in Zahedan University of medical sciences and health services students in1378-1379. Teb va Tazkieeh J. 2001(43):10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee M, Mirbagheri M, Habibagahi F, Rahimi M. Characteristics of a Capable Teacher from the Viewpoints of Students at Shiraz University of Medical Sciences. mededj 2019; 7 (1) :60-70
URL: http://mededj.ir/article-1-293-fa.html

رضایی مصطفی، میر باقری ملیحه، حبیب آگهی فاطمه، رحیمی محمد جواد. ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله آموزش پزشکی. 1397; 7 (1) :60-70

URL: http://mededj.ir/article-1-293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش پزشکی Medical Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)