[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی شیوه نوین آموزش تکنیک Real time-PCR در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
فرزین صادقی، سمیه اولادی قادیکلایی
چکیده:   (271 مشاهده)
سابقه و هدف: تکنیک Real Time-PCR ، یکی از مهمترین و پرکابردترین مهارت های عملی در مقاطع تحصیلات تکمیلی علوم پایه پزشکی محسوب می شود.آموزش این تکنیک بصورت عملی از ضروریات برنامه درسی و مهارت های عملی مورد انتظار دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی محسوب می شود. در این مطالعه، برای آموزش این تکنیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی، یک کارگاه آموزشی با شیوه نوین(یادگیری ترکیبی) طراحی کرده و برای ارزشیابی مهارت های عملی فراگرفته شده در کارگاه از آزمون استاندارد  OSPE بهره برده ایم و اثرات به کارگیری این روش ها را در یادگیری دانشجویان را بررسی نمودیم.
 مواد و روشها: در این پژوهش،18 نفر از  دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دو گروه مداخله و کنترل وارد مطالعه شدند. افراد گروه مداخله علاوه بر شرکت در کارگاه آموزش ترکیبی را به صورت محتوی الکترونیکی استوری لاین دریافت نمودند. از دانشجویان در هنگام ثبت نام در کارگاه پس از اخذ رضایت آگاهانه، یک پیش آزمون به عمل آمد. کارگاه آموزشی در  3 روز برگزار شد که در روز اول مباحث نظری و شناختی تکنیک به صورت روش سخنرانی برای هر دو گروه آموزش داده می شد. در روز دوم کارگاه،  از روش تدریس نمایشی برای آموزش فعالیت های عملی و آزمایشگاهی استفاده شد. پس از پایان روز دوم کارگاه و قبل از برگزاری آزمون آسپی یک پس آزمون از همه شرکت کنندگان اخذ شد.در نهایت در روز سوم با استفاده از آزمون OSPE عملکرد دانشجویان در انجام مهارت های عملی و آزمایشگاهی ارزیابی شد.
 یافته ها: در حیطه شناختی میانگین نمرات پیش آزمون در گروه کنترل  1.4 ± 2.1 و در گروه مداخله1.9 ± 3.5  می باشد. نمرات پس آزمون در گروه کنترل  0.9 ± 6.1   و در گروه مداخله  0.5 ± 6.5  می باشد. در حیطه مهارتی (آزمون آسپی) میانگین نمرات پیش آزمون در گروه کنترل 1.3  ± 1 و در گروه مداخله  1.6 ± 1.3  می باشد. نمرات پس آزمون در گروه کنترل   0.97 ± 3.7  و در گروه0.7 ± 4.6 مداخله می باشد.
نتیجه گیری: استفاده از آموزش ترکیبی به همراه ارزشیابی ساختارمند عینی و عملی OSPE هم در حیطه شناختی و هم در حیطه مهارتی دانشجویان تاثیر مثبتی دارد و استفاده از این روش سبب افزایش مهارت های آزمایشگاهی دانشجویان در تکنیک Real Time-PCR می شود.
واژه‌های کلیدی: تکنیک Real Time-PCR، آزمون OSPE، ارزشیابی آزمایشگاهی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/6 | پذیرش: 1399/8/2 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of novel Real Time-PCR technique training by OSPE methode for medical basic science graduate students.in Babol University of medical sciences. 3. 2020; 9 (1)
URL: http://mededj.ir/article-1-349-fa.html

صادقی فرزین، اولادی قادیکلایی سمیه. ارزشیابی شیوه نوین آموزش تکنیک Real time-PCR در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. 1. 1399; 9 (1)

URL: http://mededj.ir/article-1-349-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269