سابقه و هدف:تکنیک Real Time-PCR ، یکی از مهمترین و پرکابردترین مهارت های عملی در مقاطع تحصیلات تکمیلی علوم پایه پزشکی محسوب می شود.آموزش این تکنیک بصورت عملی از ضروریات برنامه درسی و مهارت های عملی مورد انتظار دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی محسوب می شود. در این مطالعه، برای آموزش این تکنیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی، یک کارگاه آموزشی با شیوه نوین(یادگیری ترکیبی) طراحی کرده و برای ارزشیابی مهارت های عملی فراگرفته شده در کارگاه از آزمون استاندارد OSPE بهره برده ایم و اثرات به کارگیری این روش ها را در یادگیری دانشجویان را بررسی نمودیم. مواد و روشها:در این پژوهش،18 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دو گروه مداخله و کنترل وارد مطالعه شدند. افراد گروه مداخله علاوه بر شرکت در کارگاه آموزش ترکیبی را به صورت محتوی الکترونیکی استوری لاین دریافت نمودند. از دانشجویان در هنگام ثبت نام در کارگاه پس از اخذ رضایت آگاهانه، یک پیش آزمون به عمل آمد. کارگاه آموزشی در 3 روز برگزار شد که در روز اول مباحث نظری و شناختی تکنیک به صورت روش سخنرانی برای هر دو گروه آموزش داده می شد. در روز دوم کارگاه، از روش تدریس نمایشی برای آموزش فعالیت های عملی و آزمایشگاهی استفاده شد. پس از پایان روز دوم کارگاه و قبل از برگزاری آزمون آسپی یک پس آزمون از همه شرکت کنندگان اخذ شد.در نهایت در روز سوم با استفاده از آزمون OSPE عملکرد دانشجویان در انجام مهارت های عملی و آزمایشگاهی ارزیابی شد. یافته ها:در حیطه شناختی میانگین نمرات پیش آزمون در گروه کنترل 1.4 ± 2.1 و در گروه مداخله1.9 ± 3.5 می باشد. نمرات پس آزمون در گروه کنترل 0.9 ± 6.1 و در گروه مداخله 0.5 ± 6.5 می باشد. در حیطه مهارتی (آزمون آسپی) میانگین نمرات پیش آزمون در گروه کنترل 1.3 ± 1 و در گروه مداخله 1.6 ± 1.3 می باشد. نمرات پس آزمون در گروه کنترل 0.97 ± 3.7 و در گروه0.7 ± 4.6 مداخله می باشد. نتیجه گیری:استفاده از آموزش ترکیبی به همراه ارزشیابی ساختارمند عینی و عملی OSPE هم در حیطه شناختی و هم در حیطه مهارتی دانشجویان تاثیر مثبتی دارد و استفاده از این روش سبب افزایش مهارت های آزمایشگاهی دانشجویان در تکنیک Real Time-PCR می شود.
Evaluation of novel Real Time-PCR technique training by OSPE methode for medical basic science graduate students.in Babol University of medical sciences. 3. 2020; 9 (1) URL: http://mededj.ir/article-1-349-fa.html
صادقی فرزین، اولادی قادیکلایی سمیه. ارزشیابی شیوه نوین آموزش تکنیک Real time-PCR در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. 1. 1399; 9 (1)