[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تدریس آناتومی با بکارگیری تصاویر سه بعدی: راهی جهت ارتقا یادگیری در دانشجویان علوم پزشکی
لیلا بیگم حجازیان، زینب غلام نیا شیروانی، سیده زینب حسینی مطلق
چکیده:   (281 مشاهده)
سابقه و هدف: بکارگیری تصاویر سه بعدی در تدریس درس آناتومی برای آموزش بهتر و پرورش قدرت تجسم سه بعدی دانشجویان از اندام ها، عروق و اعصاب و سایر پیچیدگی های آناتومی اندام مفید است. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش آناتومی توسط تصاویر سه بعدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل تنظیم گردید.
 
مواد و روشها: تصاویر سه بعدی آناتومی براساس سرفصل های مصوب آموزشی طراحی گردید. در تمامی این مباحث استخوان ها، عضلات، عروق و اعصاب به صورت لایه به لایه، مجزا و قابل تفکیک به وسیله صفحات کاغذی، طلق های رنگی، نخ ها و سیم های رنگی قرار گرفتند. ارزشیابی این روش، توسط پرسشنامه روا و پایا ارزیابی گردید و همچنین نمرات آزمون پایان ترم درس آناتومی سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS21 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.
یافته ها: در رضایت سنجی از روش تدریس، سوال "جذاب و لذت بخش بودن تدریس" بیشترین میانگین± انحراف معیار (4.58±0.6) و سوال های "ترغیب کردن برای مطالعه" و "یادگیری ماندگار" کمترین میانگین± انحراف معیار (4.33±0.79) و (4.33±0.86) (از 5 امتیاز) را به خود اختصاص دادند. در نمرات پایان ترم دانشجویان، بیشترین میانگین± انحراف معیار 18±0.57 مربوط به دانشجویان ارشد آناتومی و کمترین میانگین 16.97±3.29 مربوط به رشته پزشکی بود. بین نمرات دانشجویان و رضایتمندی آنها همبستگی مستقیم معناداری (r=0.21, P=0.01) وجود داشت.
 نتیجه گیری: بکارگیری تصاویر سه بعدی در تدریس آناتومی، می تواند موجب ارتقای میزان رضایت (واکنش)، نمرات و یادگیری دانشجویان علوم پزشکی گردد.
واژه‌های کلیدی: تدریس آناتومی، تصاویر سه بعدی، یاددهی، یادگیری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/8/28 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anatomy Training Applying 3D Pictures: A Way to Promotion Learning in Medical Students. 3. 2020; 9 (1)
URL: http://mededj.ir/article-1-348-fa.html

حجازیان لیلا بیگم، غلام نیا شیروانی زینب، حسینی مطلق سیده زینب. تدریس آناتومی با بکارگیری تصاویر سه بعدی: راهی جهت ارتقا یادگیری در دانشجویان علوم پزشکی. 1. 1399; 9 (1)

URL: http://mededj.ir/article-1-348-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269